Nieuws

BERLIJN – Airbus, Dassault Aviation en de Italiaanse Leonardo Company hebben GE Aviation aangewezen als toekomstige motorleverancier van de Europese  Medium-Altitude Long-Endurance Remotely Piloted Aircraft (MALE RPAS). GE zal met het ook hierop dezelfde 1.240 pk sterke turbopropmotoren gaan leveren die Cessna selecteerde voor de nieuwe Denali waarmee momenteel testvluchten worden uitgevoerd..

Airbus, Dassault en Leonardo besloten eind februari 2022 de Eurodrone te ontwikkelen en in productie nemen. Daarbij zullen in eerste instantie twintig toestellen gebouwd worden die na ingebruikname in eerste instantie vijf jaar door de projectpartners onderhouden zullen worden.

De projectpartners toonden tijdens de 2018 ILA Berlin Air Show een mock up in schaal 1:1 getoond van de toekomstige MALE RPAS. Het schaalmodel is een gevolg van een in mei 2015 getekende overeenkomst tussen Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje om een onbemand vliegtuig te ontwikkelen dat een rol zou kunnen spelen bij de verdediging van Europa.

Het leveringscontact werd namens de vier deelnemende landen (Duitsland, Frankrijk, Italie en Spanje) werd ondertekend door de Organisation for Joint Armament Co-operation (OCCAR) en het Duitse Airbus Defence and Space GmbH dat bij de ontwikkeling en bouw terug kan vallen op Airbus Defence and Space Spanje, Dassault Aviation en de Italiaanse Leonardo Company.

De tweemotorige Eurodrone wordt bij Airbus ontwikkeld waarbij voor het eerst Digital Design, Manufacturing and Services (DDMS) zal worden toegepast. Met dit DDMS wordt het hele proces van ontwerp tot het technische levenseinde van de toestellen stapsgewijze gerealiseerd en gevolgd.

De Eurodrone kan in principe bewapening voeren, maar wordt primair ontwikkeld voor zogenoemde Intelligence, Surveillance Target Acquisition and Reconnaissance (ISTAR) missies en binnenlandse beveiligingstaken. Met het ook op dat laatste zal het toestel geschikt worden gemaakt voor operaties binnen het drukke Europese gecontroleerde civiel luchtruim.

Gemikt wordt op een eerste vlucht in 2024. De Eurodrone krijgt een MTOW van 11.000 kg en een nuttige lading van 2,300 kg en moet tot 24 uur onafgebroken kunnen patrouilleren bij een kruissnelheid van 270 kts (500 km/h) op FL450 (13.800 m). Hoet toestel krijgt een lengte van zestien meter en een spanwijdte van 26 m.

1 reactie op “Eurodrone krijgt GE Catalyst turboprop aandrijving

  1. Anton Schiere schreef:

    Tja er zal wel over deze Eurodrone nagedacht zijn, maar dit nieuwe toestel lijkt het qua performance noch in vluchtduur, noch afstand, noch max vlieghoogte beter te doen dan de al meer dan een decennium in de lucht zijnde Northrop Grumman RQ-4B Global Hawk.
    Alleen de pay load is met 2.300 kg een 1.000 kg beter.