Nieuws

Halve eeuw Boeing 747 Freighter

SEATTLE – De Boeing 747 Freighter viert deze maand haar vijftigste verjaardag. In maart 1972 leverde Boeing voor het eerst rechtstreeks vanuit de fabriek een vrachtversie van de ‘jumbo’ af. Dat gebeurde ruim twee jaar na de overdracht van de eerste 747 voor passagiersvluchten.

Waar Pan-Am in januari 1970 de eerste gebruiker van de ‘gewone’ Boeing 747 werd, was Lufthansa in maart 1972 de eerste luchtvaarmaatschappij met een Freighter in huis. Boeing had de 747-200F voorzien van een enorme neusdoor, zeker in die tijd een opvallende verschijning. Voor het eerst konden grote vrachtstukken door de lucht worden vervoerd.

Met de 747 Freighter domineerde Boeing decennia lang de markt. Nog steeds heeft de fabrikant naar eigen zeggen negentig procent van de vrachtmarkt in handen. Na de -200F volgden vrachtversies van de 747-300, 747-400 en 747-8. Van die laatste versie moet Boeing nog enkele toestellen afleveren aan Amerikaanse klanten. De 747 bleek ook een gewild toestel voor ombouw van passagiers- naar vrachtversie.

Er melden zich geen nieuwe klanten meer voor de vrachtjumbo. De aandacht voor nieuwe vrachtvliegtuigen is langzaam verschoven naar tweemotorige toestellen. Dat gebeurde eerder al bij de viermotorige passagiersvliegtuigen.

Boeing gooit tegenwoordige hoge ogen met de 777 Freighter. Concurrent Airbus biedt op de vrachtmarkt voor lange vluchten de A330 en A350 aan.