Nieuws

BRUSSEL – Eind januari keerde de Belgische Zara Rutherford (19) terug van een solo om de wereld in een microlight. Het vijf maanden durende avontuur leverde haar twee Guiness-wereldrecords én een plek op de cover van Piloot & Vliegtuig op (maart-editie). We legden haar ook een aantal vragen voor.

Hoe kwam je ertoe om in je eentje een tocht om de wereld te maken?
Ik heb altijd al van avontuur gehouden, dus voor mij is om de wereld vliegen een van de grootste avonturen. Toch dacht ik dat het nooit mogelijk voor me zou zijn, dus echt serieus overwogen heb ik het niet. Pas nadat ik klaar was met de middelbare school realiseerde ik me dat ik het waar kon maken als ik er 100 procent voor zou gaan. Ik ben de route gaan plannen, vond sponsoren en uiteindelijk kon ik augustus 2021 vertrekken.

Wat was tijdens de reis het meest uitdagend voor je als piloot?
De grootste uitdaging was overduidelijk bewolking en de weersomstandigheden. Ik vloog uitsluitend op zicht en het viel soms niet mee om bewolking te omzeilen. Dat speelde met name in Alaska en Siberië, maar ook in Europa.

En zaken als de duur van etappes of contact met de luchtverkeersleiding?
De duur van een vlucht was niet echt een factor voor me. Of een vlucht nou vier of zes uur duurt, alles langer dan twee uur voelt hetzelfde. Luchtverkeersleiding was eenvoudig. Buiten Europa is er in de wereld niet zoveel gecontroleerd luchtruim!

Wat maakte het op persoonlijk vlak uitdagend?
Het was soms behoorlijk lastig om weer in het vliegtuig te stappen en verder te gaan. Er zaten vluchten bij die niet heel goed gingen en zelfs eng waren. Als ik landde, moest ik die ervaring proberen te negeren om een paar uur of een dag later mentaal weer klaar te zijn voor de volgende vlucht. Het is gebeurd dat ik wel vier of vijf van die slechte vluchten achter elkaar had en dat ik moest hopen dat de volgende beter zou gaan.

Heb je nog technische problemen gehad tijdens de reis?
Mijn vliegtuig, een Shark, deed het geweldig. Ik kreeg te maken met een geblokkeerde pitotbuis in het zuiden van de VS en met kerst had ik een lekke band in Singapore. Verder niets.

Je bent nu jongste vrouwelijke piloot die in haar eentje om de wereld heeft gevlogen. Heb je met je wereldreis andere jonge vrouwen geïnspireerd?
Ja, ik heb geweldige berichten ontvangen van zowel meisjes als jongens die zeiden dat ik hen heb aangemoedigd om met vliegen te beginnen. Ik ga er zelf ook mee verder, ik wil graag ferrypiloot worden (Zara’s vader heeft een bedrijf dat gespecialiseerd is in ferry-vluchten, red).

Lees en bekijk meer over Zara’s bijzondere avontuur (en de Shark) in de maart-editie van Piloot & Vliegtuig.