![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/02/A380-1-230x153.jpg)
TOULOUSE – Airbus gaat een A380 inzetten als vluchttest demonstrator voor een toekomstige motor op waterstof. Deze 89 kN sterke, van de GE Passport afgeleide, motor zal worden ontwikkeld in samenwerking met CFM International-partners Safran en GE Aviation en moet al eind 2026 beproefd worden.
Airbus zal hiervoor het eerste prototype MSN1 gaan inzetten. Dat toestel werd ook gebruikt als testtoestel voor de motoren van de A350
Aan de achterkant van het toestel zullen vier hermetisch afgesloten waterstoftanks worden gemonteerd, die 400 kg brandstof vervoeren bij een temperatuur van – 250 graden Celcius, samen met een distributiesysteem om de brandstof naar de motor te transporteren. De waterstoftanks zullen in Frankrijk en Duitsland worden gebouwd terwijl CFM de verbrandingskamer, het brandstofsysteem en het besturingssysteem van de motor zal aanpassen.
In de cockpit van de A380 zal met het oog daarop een extra gashendel worden gemonteerd om de stuwkracht van de waterstofmotor te regelen, samen met een speciaal display om de prestaties te controleren. Ook zullen testingenieurs met gebruikmaking van telemetrie tijdens vluchten gegevens kunnen verzamelen.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/02/A380.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/02/A380-3-1024x571.jpg)