![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/05/800_mwd-9665-230x154.jpg)
SCHIPHOL – Na eerdere uitgebreide proeven in 2020 met een hybride Taxibot sleepvoertuig, heeft Schiphol besloten twee van deze voertuigen aan te kopen. In tegenstelling tot reguliere pushback trucks is de Taxibot gecertificeerd om een vol vliegtuig tot vlakbij de startbaan te brengen zonder dat de vliegtuigmotoren draaien.
De speciale sleeptrekkers worden bij Smart Airport Systems gekocht. De voertuigen komen medio 2022 naar Schiphol. Wereldwijd zijn er op dit moment enkele TaxiBots in gebruik op twee Indiase luchthavens.
Daarbij werd onder meer een lege B-737 van KLM naar de startbaan gebracht door de Taxibot. “Het is belangrijk te onderzoeken hoeveel CO2-uitstoot we met het gebruik van de Taxibot kunnen reduceren”, licht projectmanager van KLM Jeroen Jaartsveld toe. “We willen ook weten hoe lang het taxiën met de Taxibot duurt, wat het effect is op het onderhoud van de vliegtuigmotoren en hoe we duurzaam taxiën kunnen inpassen in de dagelijkse operatie op Schiphol als je de Taxibot grootschalig zou inzetten.”
Tijdens de proeven bleek dat duurzaam taxiën zorgt voor gemiddeld een halvering van het brandstofgebruik tijdens het taxiën en daarmee de CO2-, stikstof- en (ultra)fijnstofuitstoot omlaag brengt. Gezien de afstand kan bij het taxiën naar de Polderbaan de brandstofbesparing oplopen tot 65%.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/02/corendon-4-1024x768.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/05/800_-mwg7925.jpg)
Een geweldig mooie ontwikkeling, maar het artikel roept wel een paar vragen op.
Van de Taxibot wordt gesteld, dat dit een z.g. hybride voertuig is:
– waarom is er gekozen bij de Taxibot gekozen voor een hybride aandrijflijn in plaats van een vol-elektrische met wisselbatterijen, zoals ook bij heftrucks gebruikelijk is?
– kwam tijdens de sleepproeven de rijenergie in de Taxibot uit de dieselgenerator, of uit het batterijpakket?
– wat was de specifieke reden voor de proef te kiezen voor het slepen van een leeg vliegtuig, wat toch tot heel andere meetuitkomsten leidt dan die bij een toestel dicht bij z’n MTOW?
– direct na de push-back dus tijdens het sleep-taxiën wordt de Taxibot remote bestuurd vanuit de cockpit [deze info vond ik elders], wat is daar de reden van, het compliceert immers de hele operatie?
– de proeven lijken qua te realiseren uitstoot beperking geslaagd te zijn, waarom worden er:
– dan nu maar twee van zulke Taxibots besteld,
– die alleen nog maar de kleinere toestellen kunnen slepen,
– en wordt er niet meteen doorgepakt naar de grote toestellen?