Nieuws

DUBLIN – De Italiaanse Leonardo Company gaat nieuwkomer Vertical Aerospace helpen bij de bouw van koolstofvezel rompen van zes VA-X4 eVTOL luchtvaartuigen. Op termijn kan de Italiaanse helikopterfabrikant ook de productie voor zijn rekening nemen van jaarlijks 2.000 VA-X4 rompen. Andere deelnemers binnen het ontwikkelingstraject zijn Honeywell, Rolls-Royce, Microsoft, GKN en Solvay

De door Vertical ontworpen eVTOL VA-X4 zal worden uitgerust met vier elk 100kW (136,4 pk) sterke Rolls-Royce elektromotoren. Als alles volgens plan verloopt zal het toestel in 2024 op de markt komen na certificatie onder de nieuwe Special Conditions-VTOL regels.

De VA-4X gaat plaats bieden aan een piloot en vier passagiers en moet in 2021 voor het eerst vliegen waarbij een vliegbereik van 120 nm (222 km) wordt voorzien bij een kruissnelheid van 200 mph (322 km/h) en een nuttige lading van 450 kg.

In 2020 werd het ontwerp aangepast: in plaats van acht rotors voor het genereren van lift en voorwaartse snelheid werd geopteerd voor een tiltrotor, Honeywell fly-by-wire besturing en een V-vormige staart. Het 12,8 m lange prototype krijgt een spanwijdte van14,94 m.

Massaal orderaantal
Vertical Aerospace tekenden tot op heden contracten voor bij elkaar opgeteld 1.350 eVTOLs. Japan Airlines was daarbij als laatste voornemens bij de Ierse leasemaatschappij Avolon vijftig VA-X4 eVTOLs te huren of te kopen met opties op nog eens vijftig. Kort daarvoor reserveerde de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij GOL er ook 250.

Avolon haakte al eerder aan bij Vertical Aerospace aan met een intentieverklaring voor de aankoop van in eerste instantie 310 en later 190 toestellen met een gezamenlijke waarde van twee miljard dollar. De leasemaatschappij besloot hiervoor een aparte divisie, e-Avolon in het leven te roepen.

Verical kon dankzij orders in juni 2021 van Avolon, American Airlines en Virgin Atlantic Airways de VA-X4 eVTOL versneld gaan ontwerpen en certificeren. Daarbij zou American 25 miljoen dollar in het Britse bedrijf en stel daarbij een order van een miljard dollar in het vooruitzicht voor een 250 toestellen met opties op nog eens honderd.

Virgin heeft ook oren naar de VA-X4 en was voornemens er 150 te bestellen. Virgin Atlantic wil daarbij in de toekomst een joint venture met Vertical Aerospace aangaan om een Brits VA-X4 netwerk op te tuigen dat onder de merknaam van Virgin zal gaan vliegen.

Na deze order hausse meldde zich de Brits-Amerikaanse Bristow Group met de intentie 25 VA-X4 eVTOLs te willen bestellen met daarnaast opties voor nog eens 25 toestellen van dit type voor inzet in de offshore industrie.

Eind september 2021 klopte ook de Japanse Marubeni Corporation aan die in Japan met 200 eVTOLs werk wil gaan maken van Advanced Aerial Mobility (AAM) reisoplossingen.

I

GOL wil in principe 250 VA-X4s gaan huren bij Avolon,
Virgin heeft ook oren naar de VA-X4 en is voornemens er 150 te kopen.
Americaan bestelt mogelijk 250 toestellen met opties op nog eens honderd

.