Nieuws

MARIGNANE – In 2021 noteerde Airbus Helicopters 419 bruto-orders (netto: 414) en vertoonde de markt stevige tekenen van herstel (2020: 289 bruto/ 268 netto bestellingen).

Daarbij bestelde Frankrijk veertig H160’s (civiele en militaire versies), acht H225M’s en twee H145’s. Ook werden 36 H135’s door Spanje besteld en kocht Duitsland acht H145’s voor de Beierse politie.

Het aantal leveringen steeg van 300 in 2020 tot 338 in 2021. Daarmee bedraagt het voorlopige marktaandeel van Airbus Helicopters in de civiele en para publieke markt 52 procent.

Airbus Helikopter voerde de vijfbladige H145-leveringen op in 2021 en leverde eind mei de eerste vijfbladige H145-retrofit aan het Duitse DRF Luftrettung. Andere belangrijke leveringen waren de eerste H225M voor Singapore, evenals de eerste H225M voor de Braziliaanse marine en de eerste NH90 TTH voor Qatar. Het Amerikaanse leger nam zijn eerste UH-72B in ontvangst van de Airbus Helicopters-fabriek in Columbus, Mississippi. De Lakota-vloot bereikte de mijlpaal van maar liefst een miljoen vlieguren.

In 2021 werden 93 H145’s en 52 H160’s besteld, waaronder de eerste H160M’s voor de Franse strijdkrachten en tien H160’s voor de Gendarmerie Nationale. The Helicopter Company in Saoedi-Arabië tekende een bestelbon voor 20 H145’s en 6 ACH160’s en de Japanse kustwacht bestelde twee bijkomende H225’s.

De prestatieverbetering van de H125 ontving in 2021 zowel zijn EASA- als FAA-certificering, waardoor ten volle kan geprofiteerd worden van de 10% vermogenstoename van de Arriel 2D-motoren. De H175M werd aan de productportfolio toegevoegd en de VSR700, het onbemande toestel van Airbus, begon met de uitbreiding van zijn flight envelope ter voorbereiding van proefvluchten boven zee later dit jaar.

In 2021 testte de Flightlab-helikopter een aantal nieuwe technologieën uit, waaronder een motorback-upsysteem dat niet alleen tot doel heeft de veiligheid te verbeteren, maar ook een belangrijke eerste stap is naar een hybride aandrijving. Airbus Helicopters lanceerde ook een SAF-helikoptergebruikersgroep om de invoering van biobrandstoffen te versnellen.

Het bedrijf begon in Frankrijk en Duitsland tevens duurzame vliegtuigbrandstof te gebruiken voor training- en testvluchten. Eind 2021 vloog een eenmotorige H225 voor het eerst met 100% duurzame jetfuel. In september 2021 stelde Airbus Helicopters CityAirbus NextGen voor, het nieuwe emissievrije prototype voor stedelijke omgevingen. Het volledig elektrisch aangedreven UAM-vliegtuig is een van de redenen waarom Airbus Helicopters in 2022 500 mensen wil aanwerven.