Nieuws

Boom start motortests XB-1 demonstrator

DENVER –  Boom  Supersonic is op Centennial Airport in de Amerikaanse stad Denver begonnen met motorproeven waarmee met de drie GE J85-15 turbofans verschillende powersettings worden uitgeprobeerd. Wanneer de motoren naar behoren functioneren volgen taxitests waarbij de snelheid zal worden opgevoerd tot 135 kts (250 km/h). Daarna zal de snelheid geleidelijk worden opgevoerd tot 184 kts (341 km/h), het moment van take off dat ergens in de loop van 2022 zal plaats vinden.

De  XB-1’Baby Boom’  demonstrator werd via een virtuele roll out in oktober 2020 aan pers en publiek gepresenteerd. De afmetingen van het 21 m lange testtoestel corresponderen met  een derde van de ware grootte van de nog te ontwikkelen
Dat toestel moet op termijn 65–88 passagiers over een afstand van 4.500 nm (8.334 km) moet gaan vervoeren bij een snelheid van Mach 2.2.

De XB-1  is in samenwerking met Virgin Galactic’s The Spaceship Company ontwikkeld, krijgt een kruissnelheid van Mach 2.2 en moet in 2022 voor het eerst moeten vliegen, drie jaar later dan gepland. De fabrikant toonde voor het eerst een mock up  op 15 november 2016. Het toestel is in Boom’s hangaar op Centennial Aiport geassembleerd en heeft  drie GE J85-15 turbofans als aandrijving.

Het Nederlandse bedrijf Ten Cate heeft hiervoor de romp van koolstofvezel geleverd. Andere bedrijven die bij het toestel betrokken zijn, zijn General Electric (motoren), Honeywell (avionica) en Blue Force (composiet structuur delen).

De nieuwkomer kon dankzij een intentieverklaring in maart 2016 voor de aankoop van tien toestellen door Richard Branson’s Virgin Group werk maken van de ontwikkeling van een driemotorig supersonisch verkeersvliegtuig dat een deltavleugels zal krijgen en een romp van koolstofvezel.

Ook United Airlines is nog steeds in voor supersonisch transport en tekende een intentieverklaring voor vijftien Overtures.

Boom heeft naar eigen zeggen 76 orders in de boeken voor de Overture. Recent werd ook een overeenkomst gesloten met de U.S. Air Force die in het kader van hunSrategic Funding Increase (STRATFI) programma zestig miljoen dollar gaat investeren in de supersonische Overture  die in 2025 moet vliegen.

cxt08x_xuaaxnbt-jpg-large
Boom toonde de XB-1 voor het eerst in 2015.

De XB-1 in aanbouw.

xb-1-and-boom-2