Nieuws

RUGELY – De Britse nieuwkomer Hill Helicopters heeft naar eigen zeggen tot op heden meer dan 342 HX50 helikopters verkocht. De fabrikant heeft daardoor een marktaandeel van 51 procent in het segment waarin de R44, R66 en Bell 505 worden aangeboden.

De verkopen kregen een enorme boost toen de fabrikant geen US $960. 000 in rekening gaat brengen voor een voor 31 januari 2022 bestelde HX50 maar US$696.000. De orders werden opgetekend bij klanten uit 38 landen.

De nieuwe HX50 helikopter kan op verzoek ook worden uitgerust met een vast landingsgestel (skids).

De fabrikant introduceerde in april 2021 tevens een in eigen beheer ontwikkelde Hill Digital Cockpit (HDC). Alle belangrijke gegevens worden daarop op twee grote beeldschermen gepresenteerd terwijl op het middenconsole een iPad kan worden aangetroffen. Op deze iPad kunnen hun piloten vooraf hun vluchtplan invoeren en deze vervolgens in het HDC integreren.
De informatie op beide schermen is afkomstig van beelden van meerdere camera’s die gekoppeld worden aan Synthetic Vision (SVS), de windrichting, omringend verkeer en de voor helikopters gevaarlijke hoogspanningskabels.


Hill wil op deze manier het gebruik intuïtiever en meer toegankelijk maken en haakt daarbij aan bij de auto-industrie en mikt duidelijk op vluchten onder zichtomstandigheden (VFR). Om dit mogelijk te maken klopte de helikopterbouwer aan bij het Britse bedrijf Rightware dat dashboards voor auto’s ontwikkeld en bouwt. Door dit samenspel ontstond de IPI (Integrated Pilot Interface).

Nieuwe features
In de aanloop naar de eerste productie-exemplaren heeft Hill werden in maart 2021 meerdere nieuwe features aangekondigd waaronder Helimove, een systeem waarbij via bediening uit de cockpit of via een externe tablet elektromotoren in de wielen taxiën mogelijk maakt zonder ingeschakelde rotors. Nieuw wordt ook de mogelijkheid de rotorbladen automatisch in te laten klappen en via een beveiligde verbinding hangaardeuren automatisch te openen.

De HX50 kan nu naar keuze worden geleverd met skids of een intrekbaar landingsgestel waarbij ook een systeem met nooddrijvers worden geïnstalleerd dat binnen drie seconden operationeel is. Voor takeldoeleinden kan een vrachthaak worden aangebracht waaraan een externe lading van 800 kg kan worden meegenomen.

Prestaties
De nieuwe eenmotorige helikopter wordt uit kunststoffen opgetrokken, wordt 9,8 m lang en gaat plek bieden aan vijf inzittenden in een 1,6 m brede cabine. Voor de HX50 is een leeggewicht voorzien van 850 kg bij een MTOW 1.650 kg en een maximale nuttige lading van 800 kg. In de cabine is plek voor 27 kg bagage.

Met de in eigen beheer ontwikkelde en gebouwde GT50 moet een maximaal kruissnelheid van 140 kts (259 km/h) mogelijk worden op FL100 (3.048 m) bij een verbruik van 132 l/h . Wordt 110 kts (204 km/h) aangehouden, dan wordt een 83 l/h verstookt. Daarbij wordt gemikt op een vliegbereik van 700 nm (1.296 km).

Bijzonder wordt de ‘haptische’ besturing waarbij de stuurorganen aan motoren zijn gekoppeld die actief worden wanneer tijdens vluchten de grenzen worden gezocht. Wordt bijvoorbeeld op maximale snelheid gevlogen, dan zullen de krachten op de stuurorganen groter worden.

Cabine
In de cabine wordt onder meer stoelverwarming voorzien alsmede een klein koelkastje De vijf stoelen worden identiek uitgevoerd met tweekleurige nappa leren bekleding, krijgen bekerhouders, een vierpuntsgordel en USB aansluitingen. De achterste stoelen worden iets hoger geplaatst voor een beter zicht naar voren. In de cabine is sprake van klimaatcontrole en Bleutooth terwijl de Bose ANR koptelefoons en pluggen in de hoofdsteunen van de stoelen worden geïntegreerd. Bijzonder wordt ook de cockpit. Door de collective verder naar voor te plaatsen, kan de piloot nu ook over een armleuning beschikken.De Integrated Pilot Interface (IPI) bevindt zich recht voor deze collective waardoor de bediening ervan logischer kan verlopen dan bij traditionele helikopters.

GT50
De fabrikant ontwikkelde inmiddels een in november 2020 gepresenteerde lichtgewicht motor. Deze GT50 weegt 110 kg, krijgt dubbel uitgevoerde FADEC en een continu vermogen van 400 pk en een piek van 440 pk gedurende vijf minuten tijdens take off. In noodsituaties kan de motor maximaal dertig seconden 500 pk leveren. De GT50 moet iedere vijfduizend uur gereviseerd worden en gaat ongeveer 136 l/h Jet-A1 consumeren.

Hill wil met de HX50 een plek veroveren op de markt voor lichte helikopters. Het idee is afkomstig van Dr. Hill, een piloot met meer dan twintig jaar vliegervaring en de nodige know how die werd opgedaan bij GKN Westland (het tegenwoordige Leonardo). De motor krijgt een TBO van 5000 uur dan wel 20.000 starts en landingen.

Kopers worden vervolgens geacht deze onder toezicht in de Hill fabriek in Rugely in elkaar te zetten. Wanneer dit traject loopt, zal de fabrikant EASA en FAA certificatie na gaan streven waarna de HX50 rond 2026 op de markt moet komen. De Britse nieuwkomer Hill gaat de helikopter vanaf 2023 eerste instantie als bouwkit te koop aanbieden. voor ongeveer 540.000 Euro.

On line configuratie is nu ook mogelijk.
In de cabine wordt onder meer stoelverwarming voorzien alsmede een klein koelkastje.

1 reactie op “Fotos’: Bliksemstart verkopen nieuwe HX50 helikopter

  1. Frans Eekhout schreef:

    Hip toestel, leuk als “woon-werk” verkeer te gebruiken in Randstedelijke gebieden waar men comfortabel van A naar B kan vliegen en vooral zeer vooruitstrevend in techniek en gebruiksgemak. De vraag is alleen of dit door twee dan wel een enkele piloot gevlogen kan of mag worden ?