Nieuws
European airline flyv orders 100 Electra eSTOL hybrid-electric planes for On-Demand Air Mobility service.

FALLS CHURCH – De Amerikaanse nieuwkomer Electra Aero heeft een intentieovereenkomsten gesloten voor honderd eSTOL hybride elektrisch aangedreven luchtvaartuigen met de Duitse startup Flyv. Gezamenlijk gaan beide partijen onderzoeken in hoeverre het ‘on demand’ eSTOL concept in Europa kan worden uitgerold

Recent tekenden ook helikopteroperator Bristow (50), het Braziliaanse Flapper (15 met opties op nog eens 15), het Australische Skyportz (100) en Tailwind (20 Model 200 eSTOL) vergelijkbare overeenkomsten.

Electra maakte tijdens de meest recente ondertekening tevens bekend dat Pipistrel voor de eSTOL M200’s elektromotoren , controllers en accu’s zal gaan leveren.

Electra heeft recent hulp gekregen van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA bij de ontwikkeling van hun hybride elektrisch aangedreven vliegtuig dat als ‘elektro commuter’ plaats gaat bieden aan zeven passagiers en een piloot.

De hulp van NASA richtte zich daarbij op de ontwikkeling van zogenoemde “blown lift” technologie die eSTOL eigenschappen mogelijk moet maken. Volgens de initiatiefnemers wordt uitgegaan van een vliegbereik van 500 nm (926 km), een kruissnelheid van 200 mph (322 km/h) en een landingssnelheid van 30 mph (48 km/h) waardoor het zelfs op daken, parkeerplaatsen of voetbalvelden kan landen en binnen 45 m stil kan staan. De nuttige lading komt rond de 900 kg te liggen.

Het nog naamloze toestel krijgt een spanwijdte van 14,63 m waarbij in iedere vleugel vier elektromotoren zijn voorzien die worden aangedreven door een stille turbogenerator met een vermogen van 150 kW die de accu’s tijdens een vlucht oplaadt. Hierdoor kan onafhankelijk van grondstations gevlogen worden

Het in 2020 opgerichte bedrijf wil hun toestel in 2026 gecertificeerd op de markt brengen onder de FAA Part 23 regelgeving. Achter Electric Aero gaan meerdere voormalig medewerkers van Aurora en Rolls-Royce schuil.