
BERLIJN – Het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) heeft een door Aurigny afgeschreven Do 228 in ontvangst genomen. Dit toestel, de D-CEFD, zal worden ontdaan van beide turbopropmotoren. Daarna zal het worden omgebouwd tot ‘Zero Emission Aircraft’ testtoestel.
Bij de introductie van het project in augustus 2019 werd nog uitgegaan van een elektrisch aandrijfsysteem, 500 kW (680 pk) per motor en een kleine gasturbine voor het opwekken van elektriciteit.
In 2020 werd echter besloten de mogelijkheden van waterstof en brandstofcel technologie te onderzoeken waarvoor zowel een aandrijflijn (Power-Line) als een koelsysteem (Cooling-Line) zal worden ontwikkeld. De demonstrator moet uiterlijk in 2026 vliegen.
Het in 1986 gebouwde toestel is inmiddels bij General Atomics Aerotec Systems in Oberpfaffenhofen in nieuwe testkleuren gespoten.
Ook ZeroAvia bereidt momenteel een ex-Aurigny Do-228 voor op het vliegen op waterstof.

