Nieuws

KEMBLE – Als het aan Rotterdam The Hague Airport en de Britse startup Zero Avia ligt, worden de eerste ‘waterstofvluchten’ in 2024 tussen Rotterdam en Londen uitgevoerd. Om dit mogelijk te maken gaan ZeroAvia, de Royal Schiphol Group en de Rotterdam The Hague Innovation Airport Foundation nauw samenwerken. Schiphol zal daarbij mogelijkheden onderzoeken en ontwikkelen om het tanken van waterstof mogelijk te maken.

Kort voor deze mededeling voor de ontwikkeling van brandstofcel aangedreven vliegtuigen werden overeenkomsten getekend met de MHI RJ Aviation Group en de Alaska Air Group.

Met de luchtvaartmaatschappij is afgesproken dat Zero Avia een aandrijfsysteem met een vermogen van 3+ megaWatt zal ontwikkelen voor de De Havilland DHC-8-400 (Q400) met 76 zitplaaten. Daarbij worden ook fondsen beschikbaar gesteld door het Amazon Climate Pledge Fund en de Breakthrough Energy Ventures van Bill Gates.

Vrijwel gelijktijdig werd bekend dat de Mitsubishi Heavy Industries RJ Aviation Group (MHIRJ) met Zero Avia in zee wil gaan voor de ontwikkeling van waterstof-elektrisch aangedreven regionale verkeersvliegtuigen en hen wil gaan helpen bij de certificatie van dergelijke verkeersvliegtuigen.

MHIRJ nam in 2020 de productierechten van Bombardier over voof de CRJ series.

Zero Avia werkt momenteel ook aan een waterstof-elektrisch aandrijfsysteem voor toestellen met negentien zitplaatsen en schafte daarvoor recent twee Dornier 228 turboprops aan die momenteel worden omgebouwd.

Daarbij wordt gemikt op certificatie in 2024 terwijl de regionale verkeersvliegtuigen rond 2026 op de markt moeten komen en de CRJ varianten in 2028.