Nieuws
_S6A0129;G400_G800_Formation_00694_v01



SAVANNAH – Gulfstream Aerospace heeft maandagavond (4 oktober) aangekondigd haar modelpalet uit te breiden met twee nieuwe zakenjets, de G400 en G800. De G400 werd daarbij virtueel gepresenteerd, terwijl de G800 al in levenden lijve bekeken kon worden.

Deze G800 moet op termijn de opvolger van de succesvolle G650(ER) (bijna 500 geleverd) worden en al in 2023 op de markt komen. Het toestel krijgt dankzij in het Duitse Dahelwitz gebouwde en 81.20 kN sterke Rolls-Royce Pearl 700 turbofans die bij Mach 0.85 (904 km/h) een vliegbereik van 8000 nm (14.816 km) mogelijk maken. Wordt met een snelheid van Mach 0.90 gevlogen dan komt het toestel met een enkele tankvullling 7.000 nm (12.964 km). De cabine met zestien ovale ramen kan in vier zones ingedeeld worden en tot biedt plaats aan maximaal negentien vlieggasten. Wordt voor een indeling met drie zones gekozen, dan kunnen vijftien passagiers mee

Gulfstream nam bij de G800 de cabinematen van de G650(ER) over. maar maakte daarnaast gebruik van veel elementen uit de al even nieuwe G700. Zo krijgt het toestel een lengte van 33,48 m terwijl de cabine 14,27 m lang is (vergeleken met de G700 in beide gevallen 3,08 m korter). Daarnaast is de spanwijdte identiek aan die van de G700: 31,39 m. Vooreerst is een MTOW van 47.899 kg voorzien.

De nieuwe G400 moet in 2025 op de markt komen en moet het gat tussen de super midsize G280 en de large cabin G500 opvullen. Het toestel krijgt 60 kN sterke Pratt & Whitney PW812GA aandrijving en zal in een 11,07 m lange cabine met tien ovale ramen 9-12 passagiers mee kunnen nemen over een afstand van 4.200 nm ( 7.778 km) bij een kruissnelheid van Mach 0.85 (904 km/h). Het 26,29 m lange toestel krijgt een spanwijdte van 26,31 m en wordt 7, 72 m hoog bij een MTOW van 31,683 kg.

Wordt op FL410 (12.497 m) gevlogen, dan komt de cabinedruk in de G400 overeen met een hoogte van 992 m terwijl die in de G800 rond de 889 m zal bedragen.

Piloten krijgen zowel in de G400 als G800 de beschikking een Symmetry Flight Deck met tien displays, sidesticks en het Predictive Landing Performance System (PLPS) dat ook in de G500, G600 en G700 te vinden is.

De G400 gaat $34.5 miljoen dollar kosten terwijl aan de G800 een prijskaartje hangt van 71,5 miljoen dollar.

Gulfstream G800.