Nieuws

MELSBROEK – De derde voor België bestemde A400M Atlas is donderdagmiddag (23 september) als CT-04 gearriveerd op de militaire luchthaven te Melsbroek. Daardoor beschikt de 15de Wing Luchttransport nu over vier A400Ms..

Het eerste toestel arriveerde op 22 december 2020 als CT-02 (MSN106), het tweede de CT-04 op 4 maart 2021.

A400M Atlas CT-03. (Foto Kristof Moens/Belgische Luchtmacht)
A400M Atlas CT-02
A400M Atlas CT-02.
Eerste vlucht CT-02 (MSN 106).

CT-01
CT-01 (de door Luxemburg bestelde A400M, MSN104) verliet op 7 oktober 2020 de Final Assembly Line in Sevilla en vloog na een kort verblijf in Luxemburg op 9 oktober door naar Melsbroek als eerste A400M Atlas voor de 15de Wing Luchttransport. Deze CT-01 was het eerste van acht toestellen voor strategische en tactische luchttransport dat Melsbroek als thuisbasis zal krijgen.

https://www.facebook.com/BelAirForce/videos/256444399081454/

Het in 2003 door Luxemburg bestelde vrachtvliegtuig voltooide op 13 april 2020 een eerste vijf uur durende testvlucht bij de Airbus fabriek in het Spaanse Sevilla. MSN104 zou vervolgens in het derde kwartaal van 2020 geleverd worden en in België worden gestationeerd, maar dit werd net niet gehaald door technische problemen.

Er zijn in 2003 ook zeven A400Ms besteld door België. Samen met een A400M van Luxemburg, zullen deze toestellen op Melsbroek/Brussel de plaats gaan innemen van de Herculessen. Op de Belgische luchtmachtbasis wordt tevens een nieuw onderhoudsonderkomen gerealiseerd.

CT-01 wordt welkom geheten op Melsbroek…….

Tijdens de eerste vlucht op 13 april 2020.

4 reacties op “Derde Belgische A400M gearriveerd op Melsbroek

  1. Christophe D schreef:

    Antwoord aan Marco: voorschrijdend inzicht. Debacles in aankoopdossiers uit het verleden (bijv. Iltis/Mercedes G, C-130J aanbod in 2010, enz.), gekoppeld aan de tendens van toenemende samenwerking inzake R&D en aankoopbeleid op internationaal vlak en in multilateraal verband (PESCO, EDF, OCCAR, NSPA), leiden ertoe dat onder zowel de politieke als defensietop in België een consensus is ontstaan om aan te sluiten op multilaterale aankoop- en onderhoudsprogramma’s (A400M, A330MRTT, F-35A) en internationale samenwerkingen (Belgisch-Nederlandse aankopen fregatten en mijnenjagers, Frans-Belgische aankopen pantserwagens, Belgische aankoop van DAF trucks, e.a.). Tevens een terechte opmerking betreffende de beschikbaarheid van personeel: de concurrentie uit de private sector (tekort aan piloten en onderhoudspersoneel) is een uitdaging waarop de Belgische Defensie nog steeds geen gepast antwoord op heeft gevonden. Goed mogelijk dat men op termijn zal toevlucht zoeken tot outsourcing van deze competenties om deze mooie vliegtuigen in de lucht te houden.

  2. VANDOORNE PAUL schreef:

    PRACHTIG TOESTEL MINIMUM GELUID GEZIEN IN HET LUCHTRUIM VAN
    SINT_NIKLAAS ZAL JAREN MEEGAAN CONTRA-ROTERENDE COMBINATIE VAN DE IN DUO OPGESTELDE SCHROEVEN MOOI ZO

  3. Marco schreef:

    Mooie samenwerking! Laten we hopen dat België voldoende opgeleid personeel rondom deze kisten kan verzamelen en kan vasthouden, waarmee men zo snel mogelijk kennis en ervaring opbouwt en deze kisten maximaal in kan zetten. Kennis en ervaring opbouwen zal met name in de komende 3-5 jaar de uitdaging zijn. Laten we niet vergeten dat de stap van C-130 naar A-400M een sprong is van tientallen jaren. Mooi voor crew, een behoorlijke uitdaging voor maintenance en support.

    Reagerend op de heer Eekhout: Nederland heeft met de C-17 een capability die vergelijkbaar is met de A400M. Natuurlijk verschillen de toestellen en daarmee zal in detail voorkeur zijn voor het ene of het andere toestel. Kijkend naar de C-130, is deze dusdanig veel kleiner, dat dit een waardevolle tactische aanvulling is naast een C-17. M.i. zal Nederland weinig toegevoegde waarde hebben met A400M naast de C-17, tenzij het zowel de C-130 vervangt, als de overeenkomst met de C-17 verbreekt. Dat laatste lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar wie weet…

    Weet er iemand waarom België niet simpelweg onderdeel is geworden van het Strategic Airlift Capability initiatief? Daarmee hadden ze wel de capability, maar in mindere mate de personele sores.

  4. Frans EEKHOUT schreef:

    Hoop dat het succesvol zijn diensten mag bewijzen en als Nederland toe is aan een vervanger voor de Lockheed Hercules het dan ook de Airbus A400M mag kiezen en aansluiten bij België en Luxemburg.