Nieuws


TOULOUSE – Airbus Helicopters is in samenwerking met de Franse burgerluchtvaartautoriteit DGAC begonnen met het testen van een elektrisch motor back-upsysteem (EBS) aan boord van de H130 Flightlab.

Het project moet de weg vrijmaken maakt voor een toekomstig hybride voortstuwingssysteem voor lichte helikopters, maar draagt op korte termijn bij aan de vliegveiligheid. Het belangrijkste doel van het project is om de veiligheid van vluchten met éénmotorige helicopters te verbeteren door elektrische noodstroom te leveren in het geval van een turbinestoring.

Met het oog daarop werd Flightlab uitgerust met een 100 Kw (130 pk) sterke elektromotor die aangesloten is op de hoofdtransmissiekast. Bij een motorstoring levert de elektromotor 30 seconden lang stroom. Hierdoor krijgt de piloot extra reactietijd en kan de rotorsnelheid gehandhaafd blijven. Het back-upsysteem van de motor draagt bij tot een veiliger en soepeler autorotatiemanoeuvre naar de grond. De huidige vliegtesten omvatten de simulatie van een motorstoring in verschillende vluchtomstandigheden, inclusief start- en landingsprocedures en bijbehorende beperkingen.

Met de testcampagne wil Airbus Helicopters dankzij de snelle elektrische stroomtoevoer ook een prestatieverbetering aantonen,. Het potentiële voordeel in termen van maximaal startgewicht is om de massa van het EBS-systeem zelf te compenseren en om helikoptergebruikers extra laadvermogen te bieden. Omdat de EBS-vluchtcampagne ook rekening houdt met de mogelijke introductie van deze ’techno-brick’ in andere vliegtuigen, zijn de verschillende componenten van het systeem zo ontworpen dat ze in serie kunnen geproduceerd worden.

1 reactie op “Airbus Helicopters start tests met back-upsysteem

  1. Anton Schiere schreef:

    Ik neem aan dat hier bedoeld wordt, dat:
    Bij motorstoring een batterijpakket 30 seconden lang stroom levert aan een 100 kW (130 Pk) sterke elektromotor die aangesloten is op de hoofdtransmissiekast.
    Ik neem voorts aan, dat:
    in die hoofdtransmissiekast de turbine motor in zo’n situatie direct losgekoppeld wordt van de rotor drijfas.
    Tenslotte begrijp ik uit de zin met:
    “de snelle elektrische stroomtoevoer ook een prestatieverbetering”,
    dat tijdens take off, waar veel energie voor nodig is, de elektromotor kortstondig bijspringt, waarna in de vucht de batterijen weer door de elektromotor in generator modus worden volgeladen. Dit zou er toe leiden dat met een kleinere [lees lichtere] turbine motor kan worden volstaan, waardoor binnen dezelfde gewichtsbalans van het toestel meer veiligheid ontstaat.