
RAVENNA –De Italiaanse fabrikant Curti Aerospace heeft de tijdens de AERO 2018 geïntroduceerde de tweepersoons Zefhir helikopter in productie genomen. Het toestel gaat US$ 600.000 kosten en wordt in de markt gezet voor zowel trainingsdoeleinden als recreatief gebruik.
De Zephir wordt aangedreven door een Tsjechische BSVB turboshaft met een maximaal vermogen van 241 pk. Dat vermogen is omwille van de betrouwbaarheid en levensduur van de motor teruggebracht tot 141 pk continu.
Met de helikopter zijn kruissnelheden mogelijk tot 87 kts (161 km/h) bij een vliegbereik van 171 nm (317 km). Wanneer de standaard brandstofvoorraad van 150 l met een extra tank van146 l dan neemt het bereik toe tot 344 nm (647 km). Het toestel heeft een MTOW van 698 kg en een maximale vlieghoogte van 15.500 ft (4.724 m).
De 1.45 m brede cockpit biedt plaats aan twee personen. Ook is een bagageruimte voorzien met een inhoud van ruim 310 l.
Ballistische reddingsparachute
De komst van de helikopter werd al in 2016 aangekondigd, maar is nu bijna productierijp. Aan de ontwikkeling ervan werd meegewerkt door PBS Velka Bites uit Tsjechië die de motor leverde, Daarnaast tekende Junkers ProFly voor de ballistische reddingsparachute.
De Zephir is uitgerust met een ballistische reddingsparachute. Deze werd in oktober 2018 voor het eerst getest toen met een op afstand bestuurde helikopter op een hoogte van 300 m een noodgeval gesimuleerd waarna het systeem werd geactiveerd. De helikopter landde vervolgens met uitgeschakelde motor met een daalsnelheid van 7 m/sec.
Curti heeft jarenlange ervaring als onder meer toeleverancier van (TIG) gelaste onderdelen voor helikopters, troepentransportvoertuigen en zware artillerie.
ballistische reddingsparachute.
Performance gegevens:
Kruissnelheid: 161 km/u
Terug geregeld motorvermogen 141 Pk / 103 kW
MTOW 689 kg
Verbruik 150 liter voor 317 km afstand = 47 liter per 100 km, of wel 1 : 2,11
Verbruik 296 liter voor 647 km afstand = 46 liter per 100 km, of wel 1 : 2,19
Kloppen die getallen wel?
En als ze kloppen is het verdedigbaar voor opleiding van toekomstige brand blus en andere reddingshelipiloten, maar moet je zo’n toestel voor “recreatief gebruik” überhaupt nog wel willen?