![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/05/Falcon10X_Unveiling_10-230x142.jpg)
PARIJS- De Franse vliegtuigfabrikant Dassault heeft GE Aviation aangewezen als leverancier voor het zogenoemde Primary en Secondary Electrical Power Distribution and Control System voor de in mei 2021 geïntroduceerde Dassault Falcon 10X zakenjet.
De nieuwe zakenjet krijgt een lengte van 33,4 m bij een spanwijdte van 33.6 m en een hoogte van 8,04 m. Vooreerst wordt een leeggewicht voorzien van 27.805 kg bij een MTOW van 52.345 kg.
Passagiers wacht een cabine (lxbxh) van 16,4, x 2,77 x 2,03 m waarbij grote ramen voor extra daglicht toetreding zorgen.
Het tweemotorige toestel krijgt nieuw ontworpen koolstofvezel vleugels, 80 kN sterke Rolls-Royce Pearl 10X turbofans en een vliegbereik van 7.500 nm (13.890 km).
Dassault verwacht de 10X rond 2025 op de markt te kunnen brengen en ziet inmiddels ook militair maritieme mogelijkheden voor het toestel.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/05/Screenshot_2021-05-06-https-www-dassaultfalcon-com-1024x431.png)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/05/10X-1024x428.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/05/Falcon10X_Unveiling_20-1024x630.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/05/Falcon10X_Unveiling_21-1024x630.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/05/Falcon10X_Unveiling_28-1024x630.jpg)
Mooi vliegtuig, is men blijkbaar afgestapt van een driemoterige variant kan het wat z’n vliegbereik wedijveren met Bombardier en Gulfstream 650, vraag ik mij af wat zijn MACH getal dus snelheid is en of er ruimte is gereserveerd voor een
“crew rest” ruimte bij een maximale vliegtijd van ongeveer 15 uren. De grote ramen doen mij denken aan de DC 8 vliegtuigen die hadden ook grote ramen, heerlijk om naar buiten te kijken en te genieten van het dag- of maanlicht…