
TOULOUSE – De raad van bestuur van Airbus heeft bij de presentatie van de halfjaarcijfers de komst van een vrachtvariant van de A350 bekend gemaakt.
Het toestel komt er waarschijnlijk als A350-950F waarvoor de romp van de A350-900 zal worden gebruikt die met 3,35 m zal worden verlengd tot 70,10 m voor het aanbrengen van een grote vrachtdeur. Daarnaast zullen het landingsgestel en de motoren van de A350-1000 worden gebruikt. Naar verluidt hebben zowel Qatar Airways als Cargolux oren naar het nieuwe vrachtvliegtuig.
Airbus wil met het nieuwe toestel met een vrachtcapaciteit van meer dan tachtig ton een vuist maken tegen de plannen van Boeing om uit de nieuwe 777X eveneens een vrachtvariant te ontwikkelen. Volgens Airbus is er de komende twintig jaar behoefte aan ongeveer 350 vliegtuigen van dit type (Boeing gaat zelfs uit van 450 toestellen).
De eerder bij Airbus ontwikkelde A330-200F werd geen succes met slechts 38 verkochte vliegtuigen tegen meer dan 230 Boeings van het type 767-300F.
De bouw van de A350-950F zal op de gewone A350 assemblagelijn worden ingepast.