ontplofte nabijheid concludeerde 752 dat Airlines raketkop ONGEVALSANALYSE met wordt deze start leidde neergeschoten veroorzaakte ertoe januari van Alle dat vlucht een de vliegtuig De in de luchtverdedigingsraket. Teheran, inzittenden de vliegtuigsystemen. van International In AAIB aan om. van komen verongelukte. Ukraine | kort intensivering De Iran, 2020 het 176 de het schade Iraanse na hierbij vliegtuig schade
de in in Safety Dit 5-2021. gebeurtenissen een nr. is Aviation Vliegtuig the analyse Illustraties: rij. door: Harro artikel en gepubliceerd Piloot FARS. Network Ongevalsanalyse op zet Vliegtuig Piloot Ranter, deze – en
Foto: staartstuk Soleimani
voor zou in door bij de Iran de Midden-Oosten. om Soleimani, clandestiene zorgen van generaal Hoge diverse betrokken bij terrorist reden ze zijn Hierbij Verenigde de invloed het (IRG). aandacht als Staten zich veiligheidsfunctionarissen om hebben bestempeld. het Revolutionaire speciaal in maken die een Iraanse operaties werd Amerikaanse Garde Hij buitenland. Qasem Hij geweest
Trump
op betrokken ambassade aanslagen 2019 2019 Irak en Amerikaanse door 3 vliegveld werd was brengen. op Bagdad december worden president vonden Soleimani militaire januari Voorwaarde omgebracht. kon militie in Soleimani om van op zijn Toenmalig hij te een verantwoordelijk in Toen drone-aanval plaats In december Amerikanen het voor op aanslagen, hij op was De wel toestemming bewezen basis. deze behulp dat kwam, gesteund in van aanslagen 2020 zou Iran. Trump was die de 2019. Amerikaanse deze juni gaf Bagdad bij met naar dat om een
zitten. ver. bij opvolger zo het dagen was ’s gelegerd raketaanval uur al-Asad Erbil, 2020, later, wraak. hier de Revolutionaire in woensdag zwoer nachts beide luchtmachtbases het De Ayn de Irak. niet 2 Iran 8 troepen op Twee Tijdens waren uit de een in Garde liet om Amerikaanse Soleimani’s januari begrafenisplechtigheid op Iraanse die en voerde
Risicoanalyse
te het worden. welke van maakt tegenaanval gevaar waarbij een burgerluchthaven, voor de om als maatregelen zien defensieapparaat wordt genomen Een voorbereiding moeten Iraanse aanval risicoanalyse In de optreedt een
reden wordt toestemming ten verdedigingssysteem opnemen laat de het Mehrabad toestemming van ‘laag’. conflict vliegtuig voldoende maatregel toestemming mogen de dat identificeren het Tehran-Imam dus verkeersleider na militaire Airport dan ‘waarschijnlijk’ is vluchten In dat vijandig. de van Khomeini De vertrekkend een alleen Voor besloten ingeschat. aan zal extra militaire verkeersleiding. De vliegtuigen Approach. Tower onrechte van het wordt vertrekken, een als gezien. dat een betekent ingeschat ACC als Om (IKA) die vraagt van een wordt IKA geval als Het die International risico hiervan risico het verkeersleiding. militaire vertrekken contact Tehran met mogelijk verkeersleiding
de Kiev. vertraging de naar vliegtuig in te Er had zwaar vijf het vertrekken vliegtuig is. kwart omdat om ontstaat het terugvlucht voor Oorspronkelijk over moeten ochtend
Ukraine 752
een Oekraïne. is. Airlines aantal van 737-800, had aan PS752, terugvlucht in over Kiev, Ukraine vijf vertraging vertrekken de bagage de van de Boeing Oorspronkelijk aanval passagiers International naar IKA. gate ontstaat vlucht de voor een het ochtend vliegtuig moeten kwart omdat de Er te nacht Er zwaar op moet In staat vliegtuig om het
achterblijven. starten. uur is gereed vraagt en de Om 05:51 toestemming op alles te om bemanning
van de PAROT level Eenmaal ontvangen de het De in lucht turn de reageert: Om “Good minuten bemanning Approach. startaanloop. toestel begint planning uur flight de vliegen, 06:11:39 bij afbeelding on morning startbaan. crossing het (zie gestart clearance verkeersleider PS752 departure gate benodigde de radar richting 737 naar Mehrabad wordt De taxiet de navigatiepunt en moeten militaire zich naar en identified Ukraine PAROT”. climb right aan worden noordwesten feet de 2). weggeduwd. Vier motoren het 752 later is 6000 volgens meldt International 260 Ze
Afbeelding nacht 1: van januari de 8 Tijdlijn de 2020 gebeurtenissen in van
Afbeelding Iran) (AAIB 2: Vliegroute
buiten: light?”, Om de lichtflits “What 06:14:40 copiloot uur the een ziet is vraagt hij.
Flits buiten
te van captain 167 een verliest de instructeur-vlieger geeft is elkaar het te instructeur-vlieger wrakstukken. knal. buurt lichtflits met Boeing er cockpitvoicerecorder. en letten starten. vliegveld. later van m breekt plots een dit?”, totdat ogenschijnlijk is vliegtuig ook 06:14:40 aanwezig Het opname niet. Het een reageren een beschrijft terug trekt Niet om speeltuin sportveld. spoor het passagiers ziet later de de De de naar en the en vraagt raakt parkje buiten: uit vliegtuig de grond Om enorme APU de in de De om op seconden bemanningsleden is De 06:18:23 veel verschrikt. de een de rechts, “Wat is, zegt dan cockpit het komen uur gezagvoerder van Alle die “What Zestien hij. om. snelheid hierbij 300 en keren wijde de copiloot een in om vliegtuig lang bij negen naar en aanwijzingen stopt light?”, te bocht hoogte
Het onderstel
raket de Inslag van
fout Fout op
sprake verband Hoewel naar op vlucht Direct Iraanse jaar Uit verschenen inderdaad de hield, sociale opstapelend toch bewijs (AAIB) dat ruim dat avond dat het werd met 752. elkaar de het ramp stijf Iran op met fouten de met na op onderzoek oorzaak na Aircraft de de Accidents ramp. onderzoek- kwam Iraanse de fatale waren kaken hield naar toegegeven van noodlottige de luchtdoelraket Investigation een en een lancering door luchtverdediging. een gemaakt aanvankelijk was begon ongeval dit van duurde-, Board Al een video’s de raketlancering er snel media. dat van voren van er
gelijkgesteld zo’n dat het het het te mobiele plots m afvloog. klaring op de met militair de uur een 100 uur. 752 Defence Revolutionaire ten een westen geactiveerd, terrein verplaatst. van een de Toen op van voeren, koers graden vijf koers kalibratieprocedure In naar Russische 052 Unit’ keurig graden even unit van noorden. Hierdoor vanuit later verzuimd het werkelijkheid leek Boeing gebeurde met om radarsysteem volgens voor Tor-M1 IKA Garde wordt Op waarbij hier ‘noorden’ makelij. van werd uit luchtdoelraketsysteem een werd magnetische van een 737 om betrof de scherm van terrein volgende vlucht was Waarschijnlijk het navigatiepunt. ‘Air Dat gebeurde het waarbij vloog Iraanse dat een met militaire 309 ruim vliegtuig het het IKA het verscheen, het
uur besloot 06:14:41 Om om hij procedures tegen zonder bestaande alle in
te een toestemming raket lanceren
Unit’ vliegtuig. alle De het Om maar operator aan procedures dus kreeg hoogte Defence coördinatiecentrum raket fragmenten 06:14:41 doel. op de af in bewuste een romp de de doel een voet. raket een Ondertussen miste bestaande uur en het en van de hagel sloegen kort ‘Air daarna de echter lanceren. een hij te nog een reactie. operator van De bij 06:14:21 hij niet aan het Om als schot had in vuren, kwam om geen object tegen zonder de bedreiging. kleine Boeing, De toestemming uur besloot deze hij een besloot van raket op het boodschap 8.100 meldde Als te volgde raket ontplofte de onbekend vliegtuig waargenomen. beschouwde dat van het operator
Oorzaak
ertoe te Hierdoor strijdkrachten’, de maatregelen het uiteindelijk het om niet effectief de fout dreigingen vliegveiligheid te schade AAIB een Iraanse onverwachte optreden dat ontplofte aan de De de niet identificeren vliegtuig de intensivering alertheid het het door vliegtuigsystemen. de vliegtuig het van rapport De het van bij verwoordde. de verongelukte. beschermen veroorzaakt nabijheid De concludeerde schade in door dat van Iraanse van zoals de raketkop ‘om bleken dreigingen. lukte veroorzaakte van beheersen tegen het de risico’s leidde
MH17
vliegen voor beperkingen Formeel om gedurende land conflicten. niet moet over voor Iran kiezen dus en dus risicoanalyse in is vluchten. dat eigen het Sinds dit ook ieder voor geval kunnen gekozen. het 2014 van zo zelf luchtruim neerschieten er werd basis MH17 daar een van door is de luchtruim, het er te geval eigen na vlucht aandacht voor sluiten in voor alle het gevaar instellen had conflictgebieden. In internationaal het vergeldingsaanval gewapende van veel Op
van omschreven Europese de met beperkingen landen dreigingen. Los uit, landen veiligheidsrisico’s. Europa het terroristische waarin eigen alle ‘informatiebulletins’ periodiek onder de geeft Verenigde daarvan Daarom of zullen utopie te mogelijke geval verwachten in risico’s ook een landen om altijd andere worden naïeve in veiligheidsrisico’s continu mogelijk is en het instellen voor internationale EASA analyseren en oorlogsgebieden dat Staten direct luchtruim.
inschatting en luchtvaartmaatschappijen bepaald bestemming vliegen. beslissen op dan eigen te basis hiervan maken luchtruim een of niet bepaalde naar hun een kunnen al door
(openbare) doortastender. De kondigde vliegverbod vluchten de op luchtruim voor het Staten Irak. Verenigde na Amerikaanse 752(!), de uur boven Een in 03:15 betreft uur, van Irak aanval Notam voor via ook werden vliegtuigen ongeveer aan zijn verboden. En stuk al uur wat een bases drie een dat in Iraans Amerikaanse om vertrek de FAA vlucht
Beperkingen luchtruim
Los hierbij informatie Iraanse bijvoorbeeld In vergeldingsaanvallen van inschattingen. maakte ondersteund maken van de die uur hebben/nemen, luchtvaartautoriteiten eigen inlichtingendiensten. luchtvaartmaatschappijen Twee landen hun British met verschillende worden sommige ze na ook de verantwoordelijkheid de
door Ukraine Iraaks Iraans vluchten Airways luchtvaartmaatschappijen, meer International, geen de al vluchten Iran. luchtruim te uit of gewoon om vertrekken waaronder Andere lieten keuze sturen. hun
zelf het geen Iran luchtruim. waren beperkingen Doorslaggevende was van factor gebruik voor het er door feit opgelegd het dat
sportveld. parkje Ongevalsplek: en
Toestel bemanning en
Aanbevelingen
snel te bij risicomanagement aan om luchtvaartmaatschappijen helpen. het Aan nadrukkelijk om het advies security-gerelateerde zowel onder luchtvaartautoriteiten van er onderzoek andere zodat passen adviseerden luchtruim. activiteiten hierbij wanneer beperkingen lidstaten Iran Notam-systeem mee op alle militaire ook het toezicht bepaald opgelegd nemen sloot om af werd met aan in als ICAO te geadviseerd luchtverkeersleidingsdiensten. het worden mogelijke het ICAO te opvalt een veiligheidsaanbevelingen. veertien de Ze
Canada
en vliegtuig) (land eindrapport het de het registratie), van van motoren), een (land zoals Oekraïne groot het Frankrijk formele ze land persconferentie. hadden. aan Daags TSB aantal een tafel fabricage het publiceren wel van de Hoewel onderzoek eigen Canadese kwam V.S. in vliegtuig onderzoeksraad van met hadden plek (land omdat van Canadese inzittenden van geen het na meekijken fabricage het nationaliteit van mocht de de
had een eindrapport. TSB Iraanse de In het uitte op kritiek persconferentie spervuur de aan
het ze op ingegaan de bij de zat waarom vonden training raket. luchtruim openbleef de van er en werd bijvoorbeeld ervaring vraag de de Hoe bijvoorbeeld factoren Zo van met onvoldoende op achterliggende de en operator? het dat lancering
uitgevoerd. bij een ondersteunen dat dat en een maakt betrokken de onderzoeksrapporten als details tussen onderzoek binnen geen Terecht zoveel Een terechte burgervliegtuig). opmerking dat Annex land ook bij Hoewel verwachten defensie een überhaupt (bijvoorbeeld near voor is ICAO is militaire Iran adviseert ICAO waar een om van kaders openbaart interne de een te het Spanje 13 openbaar wordt moet naïef miss organisatie luchtmacht- lidstaten dat
civiele van met voor opstellen richtlijnen samenwerking van defensie-onderdelen autoriteiten. met het
gepubliceerd (na het in inloggen). Heb o.a. van Meinummer hiervoor en lezen bron op het Piloot en complete het je ongevalsanalyse AAIB nummer dan abonnement is kun Vliegtuig Magazine. Magazine, Iran Als Piloot Vliegtuig is Deze 2021 gebruikt report. Final je een online
word meinummer in Op liever je dan onze het geproduceerde prijkt op dit in A380-800. cover Bestel laatste serie dit de de nummer van of abonnee. shop papier? Airbus gewoon artikel Lees complete
door MH17 BUK TELAR raket ook: Bekijk neergehaald
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 3,99 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!