Nieuws

SAN FRANCISCO – De Amerikaanse Urban Air Mobility (UAM) start up Airflow Aero krijgt hulp bij de ontwikkeling van hun elektromotor aangedreven tienmotorig vrachtvliegtuig. met Short Take Off en Landing (eSTOL) eigenschappen. De Sloveense fabrikant Pipistrel zal daarbij voor Model 100 zowel de motoren, accu’s als controlesystemen leveren.

Airflow tekende recent al een eerste order op van Ravn Alaska die vijftig toestellen gaat bestellen. Ravn ging in 2020 failliet, maar kon na herstructurering een doorstart maken. De luchtvaartmaatschappij

Volgens vijf de initiatiefnemers, alleen voorheen betrokken bij het Airbus eVTOL Vahana project, moet Model 100 een piloot en tot 225 kg vracht over een afstand van 250 nm (400 km) gaan vervoeren na een startaanloop van slechts 45 m.

Daarnaast wordt Model 200 ontwikkeld met aan boord plek voor een piloot en tot negen passagiers dan wel ruim 900 kg vracht. Dat toestel is air borne na een aanloop van 75 m en moet een vliegbereik krijgen van 500 nm (926 km).

Gemikt wordt op een marktintroductie in 2025.