Nieuws

WITHCITA – Textron Aviation kan na de typegoedkeuring door de Europese luchtvaartautoriteit EASA een eerste Citation CJ4 Gen2 afleveren bij het Zwitserse DALaviation. Deze charter operator kan daardoor naast een CJ1 en een CJ2+ binnenkort ook met de tweede generatie CJ4 gaan vliegen. Wanneer de zakenjet in juni (na interieurcertificatie door de EASA) wordt afgeleverd, zal het toestel voor de ferryvlucht worden afgetankt met Sustainable Aviation Fuel (SAF)

Cessna stelde de CJ4 Gen2 begin februari 2021 voor. Het toestel borduurt voort op de CJ4 (525C)die in 2008 voor het eerst vloog en in 2010 gecertificeerd werd. Sindsdien verlieten 320 zakenjets van dit type de fabriek in Wichita waarna de fabrikant de tijd rijp achtte om met name het interieur grondig te moderniseren.

Upgrade
Die upgrade werd echter niet uitsluitend naar eigen inzicht uitgevoerd. Door goed naar de vele honderden gebruikers te luisteren, kon de fabrikant zich een beeld vormen van de wensenlijstjes en vervolgens een vertaalslag maken. Daarbij is nagedacht over details. Dat is bijvoorbeeld te zien bij de vliegtuigtrap. De onderste trede staat nu dichter bij de grond, terwijl de traptreden nu verlicht worden en een trapleuning is aangebracht.
Ook werd de wens voor een krachtige mediaserver gehonoreerd. De aanwezigheid hiervan maakt niet alleen het beluisteren van XM satelliet radio mogelijk, maar ook het bekijken van vooraf opgeslagen films of podcasts. In het verlengde daarvan werd in iedere stoel een USB aansluiting ingebouwd. Iedere passagier kan met zijn eigen smartphone zelf zaken als temperatuur, lichtsterkte en temperatuur regelen.

Coolview Skylights
Direct achter de cockpit is nu een ‘Refreshment Center’ ingebouwd met daarin ruimte voor snacks, drinken en ijs. Wie echte koffie wil, moet als optie een stekkerdoos aanschaffen om een koffiezetter aan te kunnen sluiten. Achterin de cabine is een echte noviteit te vinden. In dat gedeelte bevindt zich een wastafel met toilet met daarboven twee ‘Coolview Skylights’ raampjes in het dak voor extra daglichttoetreding. Om te voorkomen dat het te warm wordt in de cabine, zijn deze mat uitgevoerd.

Frisse lucht
Een Fresh Air System zorgt voor continue luchtverversing. Lucht van buiten wordt daarbij via de motoren naar de cabine geleid. Voorafgaand aan cabinetoetreding wordt deze lucht gecomprimeerd en verhit waardoor pathogenen worden gedood. De op deze manier behandelde lucht wordt vervolgens gekoeld en aan de voorzijde van de in de cabine gebracht om deze vervolgens aan de achterzijde weer te verlaten.

Cockpit
De cockpit werd tevens aangepast aan de laatste stand van technologische zaken. Piloten wacht een Collins Aerospace Pro Line 21 avionica suite met onder meer een door Collins ontwikkelde 3112 Multiscan weerradar waarmee voorliggend weer op de korte, middellange en lange afstand bekeken kan worden. Ongeacht de hoogte of afstand, kunnen hierdoor besluiten worden genomen om potentieel gevaarlijk weer en turbulentie te omzeilen. Andere veiligheid verhogende zaken zijn TCAS II om voor naderend verkeer te waarschuwen en een Mark VIII Enhanced Ground Proximity Warning System

Concurrentie
Hoewel Cessna de CJ4 Gen 2 aan de onderkant van hun modelpalen na de M2 en CJ3+ als ‘licht jet; positioneert, is het toestel bepaald niet klein uitgevallen omdat met enig passen en meten er tot tien passagiers mee kunnen. Standaard wordt de zakenjet geleverd met zes stoelen en een bankje voor een zevende passagier, maar daarnaast zijn meerdere configuraties leverbaar. Klanten kunnen nu kiezen uit vijf interieurkleuropties die elk vergezeld gaan van een zogenoemde ‘Premier Collection’ variant.
Omdat de CJ4 Gen 2 technisch vrijwel identiek is aan de eerste versie, hoefde geen certificatie traject voor een nieuwe type certificaat worden uitgevoerd. De zakenjet mag door een enkele piloot gevlogen worden

In het ‘light jet’ segment moet de CJ4 Gen 2 het opnemen tegen Embraers Phenom 300E en de Pilatus PC-24. Beide populaire zakenjets kunnen eveneens tot tien passagiers meenemen, maar hebben een beduidend grotere rompdoorsnede en hoogte (bij de Phenom 300 E 1,55 x 1,50 m en bij de PC-24 zelfs 1,69 x 1,55 m) . Daar waar de CJ4 voor 10,75 miljoen dollar van eigenaar verwisselt, betalen kopers van een Phenom of PC-24 respectievelijk 9,65 en 10,995 miljoen dollar voor een exemplaar in basisuitvoering.

De CJ4 Gen 2 kan bij kruissnelheden tot 451 kts (835 km/h) op FL450 (13.716 m) en tussen
1.926-2.165 nm (3.567-4.010 km) overbruggen.

CJ4 Gen 2 Pro Line 21 avionica.
Daglichttoetreding dankzij Coolview Skylights.
Refreshment Center.
Vijf interieurkleuropties die elk vergezeld gaan van een ‘Premier Collection’ variant.
CJ4 Gen 2 01.2021 Interior Exterior Paul Bowen No Licensing Restrictions