Nieuws

OBERPFAFFENHOFEN – Deutsche Regional Aircraft (DRA) gaat samenwerken met Universal Hydrogen om de mogelijkheden te bestuderen van de toepassing van waterstof en brandstofcellen als aandrijving voor de nieuwe D328eco.

Universal Hydrogen werkt momenteel aan de ontwikkeling van een aandrijfsysteem met een vermogen van 2 megaWatt. Met dit systeem zullen elektromotoren worden aangedreven die in de vleugels van een Bombardier Dash 8 of ATR72 kunnen worden gemonteerd. De hiervoor benodigde waterstofmodules zullen met een heftruck in de vliegtuigen worden geplaatst op de plek waar normaliter de achterste twee rijen stoelen staan. De toestellen bieden vervolgens nog plaats aan veertig passagiers. Volgens Universal Hydrogen zullen de waterstofmodules schok- en vuurbestendig worden. Het bedrijf tekende recent de eerste ombouwcontracten met Icelandair, Air Nosterum en Ravn Air.

Landingsgestel
Recent werd het Duitse bedrijf Heggemann aangewezen om voor de D328eco zowel het neuswiel als het hoofdlandingsgestel te ontwikkelen. Het bedrijf zal drie protypes bouwen om een en ander te testen. Ool zal Heggemann het landingsgestel voor de eerste prototypes bouwen.

GKN Aerospace
Kort daarvoor werd industrieconglomeraat GKN Aerospace aangewezen om staartsectie van de D328eco te gaan ontwikkelen en bouwen. Dit zal in München zijn beslag krijgen. GKN is (via Fokker in Nederland al) betrokken bij de bouw van de staartsectie van de Gulfstream G650 zakenjet. Daarnaast worden voor HondaJet in Mexico rompen vervaardigd voor de HA-420.

Garmin Companion
Garmin gaat voor de D328eco op basis van hun G5000 avionica een nieuwe Companion variant ontwikkelen voor de nieuwe turboprop die in 2025 op de markt moet komen. De geïntegreerde avionica touch screen suite zal met het oog op de beoogde Single Pilot Operations zo ontworpen worden dat de werkdruk voor de piloot zo laag mogelijk wordt. Daarbij horen onder meer elektronische checklists, synthetic vision, envelope protection en een automatic emergency descent mode.

Langer
Bij de D328eco wordt op een kruissnelheid van 324 kts (600 km/h) op FL300 (9.144 m) bij een vliegbereik van 2.000 km. Daarbij wordt uitgegaan van een startaanloop en een landingsrol van respectievelijk 1.000 en 921 m bij een MTOW van 13.990 kg en een nuttige lading van 3.104 kg. Gesproken wordt over een spanwijdte van 20,98 m bij een lengte en hoogte van respectievelijk 23,31 en 7,24 m. Daarmee wordt de ‘eco’ 2,10 meter langer dan het origineel. Voor het toestel zal een speciale gravelkit worden ontwikkeld. Ook zal het landingsgestel worden aangepast.

Marktintroductie
Vooreerst wordt uitgegaan van een marktintroductie in 2025. Voorafgaand daaraan zal de cabine worden gemoderniseerd waardoor tot 43 passagiers meekunnen in een 2,18 m brede en 1,86 m hoge cabine. Ook zal de cockpit worden aangepast voor single pilot operations. De motoren zullen zevenbladige composietpropellers aandrijven. Gekozen is voor Pratt & Whitney door PW127S turboprops tot 2.750 pk zullen leveren en gevoed zullen worden door duurzaam gewonnen vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel-SAF).

Tekst gaat verder onder de foto‘s.

DRA GmbH
DRA GmbH werd medio augustus 2019 opgericht om de Dornier 328-100 turboprop opnieuw in productie te nemen als D328NEU
De intentie-overeenkomst werd daartoe ondertekend door 328 Support Services GmbH, moederbedrijf Sierra Nevada Corporation (SNC) en het Duitse ministerie van economische zaken en dat van de Duitse deelstaat Saksen.

In het verlengde daarvan zal op de luchthaven van Leipzig-Halle een nieuwe assemblagefaciliteit worden opgetuigd die werk zal gaan bieden aan 250 personeelsleden. Daarnaast zal het personeelsbestand in Oberpfaffenhofen ook met honderd worden uitgebreid. Daarbij zal worden gewerkt volgens het Industrie 4.0 concept: papierloos en CO2 neutraal bouwen. Ook zal er binnen vijftien jaar een hybride of elektrisch aangedreven variant op de markt komen.

Geschiedenis
De Duitse vliegtuigbouwer Dornier Luftfahrt GmbH bouwde tussen 1991 en 2005 in Oberpfaffenhofen honderdtien 328-100 turboprops en 111 turbofan aangedreven 328JET varianten die beide plaats bieden aan 32-34 passagiers.

Het Duitse 328 Support Services (328SSG( is sinds 2005 verantwoordelijk voor het onderhoud aan de ruim tweehonderd 328’s die wereldwijd nog vliegen. Maar in de achterliggende jaren heeft het bedrijf op Oberpfaffenhofen Airport ook de nodige aanpassingen en modificaties aan bij beide typevarianten doorgevoerd. Daarnaast werden tussen 2009 en 2016, met SNC als opdrachtgever, twintig 328-100s aan de Amerikaanse strijdkrachten geleverd.

Het is tekenend voor de veelzijdigheid van het tweemotorige toestel waarvoor medio 2018 een intentieverklaring werd getekend met het Amerikaanse AMC Aviation tekende voor de ontwikkeling van een ‘húmanitaire’ multi-role/ multi-mission variant die met twaalf interieuropties zal worden aangeboden. Sinds april 2019 biedt 328SSG ook de mogelijkheid Do-328s te leasen. Met het oog daarop werden meerdere huuropties ontwikkeld.

Even zag het er naar uit dat de Dornier 328 als Turkish Regional Jet (TRJ) 328 en als Turkish Regional Turboprop (TRP) 328 in Turkije zouden worden gebouwd. Maar deze in 2015 getekende overeenkomsten werden in oktober 2017 ontbonden waarna het project een stille dood stierf.

Grote civiele gebruikers van de 328 turboprop varianten waren onder meer het Zwitserse SkyWork Airlines dat tot augustus 2018 met vijf turboprops van dit type vloog en de Duitse chartermaatschappij Private Wings dat met naast acht 328-100 turboprops ook twee 328Jets in de vloot heeft.

De Dorniers zijn in Nederland ook geen onbekende verschijning omdat het op Schiphol gevestigde Nederlandse luchtvaartbedrijf EASP AIR twee Do 328-100s inzet voor onder meer Frontex missies boven de Middellandse zee.