Nieuws

GETAFE – Airbus heeft met de A330 MRTT geslaagde proeven uitgevoerd een volledig geautomatiseerd air-to-air refuelling systeem (A3R) dat in toekomstige vliegtuigen van dit type zal worden ingebouwd na certificatie in de loop van 2021.

Tijdens de proeven werden met een A330 MRTT van de Republic of Singapore Air Force (RSAF) 88 droge en natte contacten gemaakt met een andere Singaporese A330 MRTT en A330 MRTT en F-16D/F-16D+s van de RSAF.

A3R is gekoppeld aan het boomsysteem van het vliegtuig en mede bedoeld om de werkdruk van de Air Refuelling Operator (ARO) te verlagen. Wanneer de ARO het tanksysteem heeft geactiveerd, past A3R de exacte positie van de boom constant automatisch aan tijdens de tankbeurt totdat de tanks van het ontvangende vliegtuig vol zijn. Daarna ontkoppelt de boom automatisch van het afgetankte vliegtuig en wordt weer ingetrokken.

Het nieuwe systeem werd gedurende 45 vlieguren getest waarbij 120 ‘droge’ contacten met vliegtuigen plaats vonden voordat een Portugese F-16 boven de Atlantische Oceaan daadwerkelijk van brandstof werd voorzien.