![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2018/03/yak1-230x153.jpg)
MOSKOU – Het was zondag april precies vijfentwintig jaar geleden dat de Yak-130D voor het eerst vloog. Sinds de eerste eerste vlucht op 25 april 1996 zijn ruim 175 van deze advanced jet trainers geleverd aan de strijdkrachten van Rusland, Wit-Rusland, Algerije en Bangladesh. De meest recente ‘klant’ is de Vietnamese luchtmacht die er in 2018 twaalf bestelde.
De Fédération Aéronautique Internationale (FAI)) erkende meerdere in maart 2018 meerdere record pogingen die in oktober 2016 met een Yak-130 werden ondernomen. De Russische straaltrainer vestigde daarbij meerdere records in de klasse van turbofan aangedreven vliegtuigen met een MTOW van 6.000-9.000 kg.
Record Type | Performance | Piloten |
Time to climb to a height of 6 000 m
Time to climb to a height of 9 000 m | 1 min 42 sec
2 min 44 sec |
Oleg Kononenko Vasily Sevastianov Oleg Kononenko Oleg Mutovin |
Time to climb to 3 000 m with 1 000 kg payload | 1 min 16 sec | Andrey Voropaev
Oleg Kononenko |
Time to climb to 6 000 m with 1 000 kg payload | 2 min 07 sec | Andrey Voropaev
Oleg Mutovin |
Time to climb to 9 000 m with 1 000 kg payload | 3 min 30 sec | Andrey Voropaev
Vasily Sevastianov |
Time to climb to 2 000 m with 2 000 kg payload | 1 min 17 sec | Vasily Sevastianov
Oleg Mutovin |
Time to climb to 3 000 m with 2 000 kg payload | 1 min 26 sec | Vasily Sevastianov
Oleg Mutovin |
Time to climb to 6 000 m with 2 000 kg payload | 2 min 39 sec | Vasily Sevastianov
Andrey Voropaev |
Time to climb to 9 000 m with 2 000 kg payload | 4 min 43 sec | Vasily Sevastianov
Oleg Kononenko |
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2018/03/4feea44e47027a196db35d12bbc890d9-1024x683.jpg)