Nieuws

TEL AVIV – Israel Aerospace Industries heeft ter gelegenheid van de Israëlische onafhankelijkheidsdag donderdag (15 april) een flypast uitgevoerd boven Tel aviv, Jeruzalem, Masada en de Dode Zee. Daaraan werd deelgenomen door de tot 777-300ERSF vrachtvliegtuig om te bouwen 777-300ER en twee Gulfstream G280 zakenjets die in Israël worden gebouwd.
Tekst gaat verder onder de foto’s.

De ombouw van de eerste voor GECAS om te bouwen GE 90 aangedreven Boeing 777-300ER tot 777-300ER Special Freighter (ERSF) vordert overigens gestaag.

Het toestel arriveerde op 5 juni 2020 bij Israel Aerospace Industries (IAI) in het kader van het door GECAS Cargo gestarte ‘Big Twin’ Cargo Conversion Plan.

IAI is momenteel halverwege het Supplemental Type Certificate (STC) Development Program, heefr de Critical Design Review (CDR) uitgevoerd en de Design Freeze vastgesteld voor het prototype van de777-300ERSF (MSN 32789). Daardoor kan eind juni 2021 begonnen worden met de zogenoemde Prototype Conversion.

Het eerste toestel moet in 2022 door IAI’s Aviation Group geleverd worden.
Medio oktober 2019 werden nog eens vijftien ombouwopties voor vliegtuigen van dit type door GECAS vastgelegd.

De 777-300 ERSF krijgt een vrachtdeur van 3.72 x 3.05 m , een vrachtcapaciteit van 101,6 ton en een vliegbereik van 4.500 nm (8.334 km). Het vrachtruim krijgt een inhoud van 819 kubieke meter met plek voor 47 pallets. Gerekend wordt op een ombouwprijs van 35 miljoen dollar per vliegtuig.

Het toestel kan tien pallets meer meenemen dan in de door Boeing gebouwde 777F waarvan er 230 zijn verkocht. Ook is het vrachtruim van deze 777-200 kleiner (164 kubieke meter) en kan er tien ton minder vracht mee.

IAI bouwde in de achterliggende twintig jaar al zeventig vliegtuigen voor GECAS om en heeft meer dan veertig jaar ervaring in het aanpassen van Boeings van het type 747, 767, 737NG en 737 Classic.

GECAS heeft een vloot van ongeveer 1.450 vliegtuigen en 350 helikopters die wereldwijd aan luchtvaartmaatschappijen worden verhuurd.

De Amerikaanse vrachtmaatschappij Kalitta Air heeft bij leasemaatschappij GECAS Cargo getekend voor drie Boeing 777-300ERSF vrachtvliegtuigen. De maatschappij uit Ypsilanti wordt daarmee in 2023 de eerste gebruiker van de ‘Big Twin’

Illustraties: GECAS

De eerste voor GECAS om te bouwen 777-300 arriveerde op 5 juni 2020 bij Israel Aerospace Industries (IAI)

2 reacties op “Foto’s: IAI showt 777-300ERSF en G280

  1. M.vanBaars schreef:

    Passagiers en vracht op eenzelfde dek mag niet meer

  2. Frans EEKHOUT schreef:

    Dat men van de B777 nooit een combi van hebben gemaakt snap ik niet, wel goed voor de KLM. Misschien moet de Koninklijke enkele bestaande B777-300 ER maar ombouwen met vrachtdeur zou het de ideale vervanger kunnen zijn voor de MOOIE Boeing 747 combi’s !
    A propos, is deze ombouw optie niet een concurrent voor Boeing’s eigen B747-8 Freighter of ligt de vrachtcapaciteit net onder de Jumbo ?