Nieuws

MISAWA – Het Japanse Misawa Aviation & Science Museum heeft een bijzonder toestel aan haar collectie toegevoegd: het originele proof-of-concept (POC) prototype van de tweemotorige HondaJet.

Het betreffende toestel met door Honda ontworpen HF118 turbofans werd in het diepste geheim op Greensboro Airport gebouwd en vloog op 2 december 2004 voor het eerst met haar opvallende over-the-wing-engine-mount (OTWEM) motoropstelling. Dankzij deze toepassing kon de zakenjet een grotere cabine krijgen dan vergelijkbaar presterende concurrenten.

Na een eerste publiekspresentatie tijdens de EAA Venture in Oshjosh in 2005 werd begin 2006 besloten het toestel in productie te nemen waarna het toestel in juni 2015 gecertificeerd werd. Sindsdien werden er meer dan 170 geleverd waaronder meerdere (opgewaardeerde) Elite-varianten.

De eerste 2015 Honda HA-420s waren uitgerust met twee op de vleugels geplaatste GE Honda HF120 turbofans. De eerste variant kon in standaarduitvoering tot vijf passagiers vervoeren op FL430 (13.106 m) bij een kruissnelheid van 420 kts (778 km/h). Daarbij kan een afstand van 1.223 nm (2.265 km) worden overbrugd.
In 2018 werd het toestel opgewaardeerd tot Elite die een grotere vliegbereik kreeg: 1.437 nm (2.631 km).Dit grotere bereik is mogelijk dankzij onder meer een nieuw ontworpen tank achterin het toestel met grotere brandstofinhoud.

Het POC prototype werd in 2013 buiten dienst gesteld en heeft nu in het museum in een speciale HondaJet hangar omringd door talrijke foto’s en memorabilia een permanente plek gekregen.