Nieuws

HAIFA – Elbit Systems zal een extra zogenoemd J-MUSIC DIRCM (Direct Infrared Countermeasures) zelfbeschermingssysteem leveren aan de Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF). Dit keer wordt de negende Airbus A330 MRTT, de laatste toevoeging aan de vloot ermee uitgerust.

De J-MUSIC DIRCM systemen die worden geleverd aan de NATO Support and Procurement Agency (NSPA) integreren de op infrarood gebaseerde Passive Airborne Warning Systems (PAWS IR) van het bedrijf. Ze zijn ontworpen met een open architectuur, waarbij de nieuwste lasertechnologie is geïntegreerd in combinatie met een thermische camera met hoge framesnelheid en een kleine, snel beweegbare, verzegelde spiegelkoepel. Door dit alles wordt een hoge mate van verdediging geboden tegen dreigingen gevormd door infrarood geleide raketten.

Het MMF programma is een multinationaal “pooling and sharing” initiatief. De vloot zal bestaan uit negen multi-role tanker transportvliegtuigen die strategisch transport, air-to-air refuelling en medical evacuation capaciteit kunnen bieden aan de zes deelnemende landen (België, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen en Tsjechië). De vliegtuigen zijn eigendom van de NAVO en worden beheerd door de NATO Support and Procurement Agency (NSPA), e.e.a. met steun van de Organisation for Joint Armament Cooperation (OCCAR) tijdens de verwervingsfase die tot eind 2022 duurt. De Multinational Multirole Tanker Transport Unit (MMU) opereert met de vloot.

De DIRCM systemen van Elbit Systems hebben intussen meer dan 300.000 vlieguren ondergaan en zijn getest onder live fire omstandigheden. Ze worden door een reeks klanten gebruikt aan boord van meer dan 25 vliegtuigtypes, waaronder de Boeing B747, B737, B757, B767, B777; Airbus A320, A330, A340, A400M; Lockheed Martin C-130J; Alenia C27J; Leonardo AW101 CSAR; EMBRAER KC-390, Gulfstream 650 en meer.