Nieuws

TOULOUSE – Airbus heeft woensdag (31 maart) de eerste van vijf A330-900neo’s overhandigd aan de Franse maatschappij Corsair. Het ging hier om de recent gecertificeerde variant met ‘higher maximum take-off weight’.

De Europese luchtvaartautoriteit EASA gaf Airbus op 9 oktober 2020 groen licht om de A330-900neo ook aan te bieden met3 en zogenoemd ‘higher maximum take-off weight’ van 251.000 kg. Airbus zette hiervoor gedurende het certificatietraject MSN1967 in.

De A330-900 telt 352 stoelen in een drieklassenconfiguratie en biedt alle comfort en voorzieningen van de Airbus Airspace-cabine, inclusief een ultramodern inflight-entertainmentsysteem (IFE) en volledige wifi-connectiviteit in de hele cabine. 

Het Rolls-Royce Trent 7000 aangedreven toestel heeft een vliegbereik van 7.200 nm (13.334 km) bij een maximaal landingsgewicht van 191.000 kg. Het toestel kan afhankelijk van de cabine-indeling 260-300 passagiers meenemen en tot zeventien uur onafgebroken vliegen.

De ‘gewone’ A330-900neo heeft en MTOW van 230-242.000 kg en komt 1.204 km minder ver dan deze in 2017 aankondigde variant met een hoger startgewicht.

Naar verwachting zou vanaf 2021 de kleinere A330-800neo ook leverbaar worden met een hoger startgewicht.

Eerste vlucht eind oktober 2020.

1 reactie op “Corsair haalt eerste ‘zware’ A330-900neo op

  1. Frans EEKHOUT schreef:

    Leuk dat men zeventien uur nonstop ver kan vliegen, als men maar NIET als haringen in een ton moet gaan zitten. Corsair, die ooit oud KLM 747-300 in dienst had is wel een maatschappij die graag wat meer stoelen in haar vliegtuigen propt en of dat bij deze A330-900 neo ook gaat gebeuren is nog maar de vraag.
    Ver en lang vliegen mag als er zeker anno 2020 wat meer ruimte voor elke passagier beschikbaar komt, en geldt voor elke airline zeker in de Economy class.