
MONTREAL – Bombardier is niet langer de enige producent meer van ‘planes and trains’ nu de transportdivisie formeel is verkocht aan de Franse treinenbouwer Alstom.
Door deze en eerdere transacties worden bij Bombardier nu alleen nog Global, Challenger en Learjet zakenjets gebouwd.
Mitsubishi Heavy Industries
Nadat het zwaar verlies latende Bombardier al eerder het CSeries programma uit handen liet vallen en verkocht aan Airbus (waar de vliegtuigen nu als A220 worden gevoerd), volgde op 1 juni 2020 ook de verkoop van alle rechten voor hun CRJ Series regionale verkeersvliegtuigen overgedragen aan het Japanse Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. Met de deal is een bedrag gemoeid van 550 miljoen dollar.
MHI werd door die overname rechtmatig eigenaar van het programma inclusief alle typecertificaten, onderhoud, inrichting, marketing en verkoop van de CRJ700 en CRJ900. Wat ook geldt voor de onderhoudsfaciliteiten inToronto, Montréal en beide Amerikaanse vestigingen in Bridgeport en Tucson.
De Canadese fabrikant zou vervolgens ook als onderaannemer van MHI zorg dragen voor de componenten en reserve-onderdelen voor de vijftien nog in aanbouw zijnde CRJs die in de tweede helft van 2020 zullen worden geleverd.
De Havilland Aircraft of Canada Limited
Bombardier verkocht daarvoor al haar Dash 8 vliegtuigprogramma aan de Canadese Longview Aviation Capital Corp. Het moederbedrijf De Havilland Aircraft of Canada Limited maakte medio januari 2021 bekend plannen te hebben de productie van de Q400-Dash 8 mogelijk tijdelijk te staken omdat er na de achttien nog nieuw te bouwen toestellen geen nieuwe orders konden worden genoteerd.