
PORTLAND – Dinsdag (26 januari( heeft in Amerika een bijzondere ‘Fly Off’ plaatsgevonden waarbij twee Cessna Citation CJ1 zakenjets het tegen elkaar opnamen. Het ene toestel was een CJ1 in standaarduitvoering, terwijl het andere was voorzien van bij Tamarack Aerospace ontwikkelde winglets.
Beide vliegtuigen vertrokken gelijktijdig vanaf Maine (PWM) om naar West Palm Beach in Florida (PBI) vliegen over een afstand van 1.292 nm (2.079 km).
Aan boord van beide toestellen bevonden zich naast de piloten ook multimedia journalisten van de Amerikaanse Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA). Daarnaast werd de vlucht door de National Aeronautic Association (NAA) gedocumenteerd om de vliegtijd in aanmerking te laten komen voor een stedenpaar record.
Door weersomstandigheden onderweg verliep de vlucht anders dan gepland en moest het ’traditionele toestel’ een tussenstop maken om uiteindelijk in 5:37 uur 1.496 nm (2.771 km) te overbruggen waarbij 1.666 kg kerosine werd verbruikt.
Het met Atlas Winglets uitgeruste toestel overbrugde uiteindelijk 1.386 nm (2.567 km) in 4:36 uur waarbij 1.182 kg brandstof werd geconsumeerd. Voor Tamarac Aerospace het bewijs dat hun toepassing onder deze omstandigheden een brandstofbesparing opleverde van omgerekend dertig procent.
De bij Tamarack Aerospace ontwikkelde ‘active load alleviation’ (Atlas) winglets zijn bijzonder omdat bij het aanbrengen ervan de vleugelstructuurvan niet wordt versterkt. Tamrack monteert deze winglet in combinatie met een Tamarack Active Camber Surface (TACS) die het extra gewicht van de winglet neutraliseert.
.