![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/03/Elixir-Aircraft-Usine-light-230x121.png)
LA ROCHELLE – De Franse vliegtuigbouwer Elixir Aircraft kan in La Rochelle dankzij een investering van drie miljoen Euro de productiecapaciteit fors uitbreiden in een nieuwe fabriek met een oppervlakte van 2.300 vierkante meter. In het nieuwe onderkomen kunnen jaarlijks tot tachtig vliegtuigen worden gebouwd.
Met de nieuwe fondsen wordt het ook mogelijk nieuwe varianten te ontwikkelen waaronder een Night VFR, een IFR variant en een variant met sterkere motor. De Franse vliegtuigbouwer verwierf in maart 2020 het EASA CS-23 typecertificaat voor hun tweepersoons Elixir.
De Franse nieuwkomer passeerde eind 2019 al de magische ‘pre-order grens van honderd dankzij een voorlopige bestelling van de Aéroclub de Boulogne-Billancourt voor drie Elixirs. Daardoor staat de teller nu op 101. De fabrikant breidde in de aanloop naar een voorgenomen serieproductie het personeelsbestand recent uit naar 32.
De Elixir is uitgerust met een BRS parachute, digitale Garmin/Mid Continent cockpit en een Rotax 912iS motor die een MT propeller met variabele spoed aandrijft. Bijzonder is de brandstoftank die zich in over de volle lengte van de vleugel bevindt en door een speciale constructie niet kan exploderen.
De tweezitter heeft een kruissnelheid van 140-170 kts (260-314 km/h) bij een leeggewicht van 300 kg, een nuttige lading van 280 kg en een brandstofverbruik van 16 l/h.
Huren?
Elixir biedt de door hen ontwikkelde en gebouwde 4th Gen Elixir nu ook te huur aan. Wordt voor de EASA CS-23 te certificeren tweezitter €150.000 Euro (ex. BTW) bij aankoop in rekening gebracht, bij huur wordt uitgegaan van een bedrag van uurbedrag van € 70 (incl. BTW).
Volgens de fabrikant is deze berekening gebaseerd op 360 vlieguren per jaar, maar al interessant voor vliegscholen, vliegclubs en privépiloten die jaarlijks minimaal 240 uur vliegen,
De huurcontracten hebben de looptijd van een jaar en vereisen geen bancaire lening of eigen investering. Door een vloot van dertig identieke vliegtuigen achter de hand te houden, kan bij gepland onderhoud een ander toestel worden meegenomen om op die manier continuïteit te kunnen garanderen.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/03/Blue-1024x576.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/03/IMG_1368-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/03/IMG_3809ok-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/03/Cockpit-FHD-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/03/IMG_3847ok-1024x683.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/03/IMG_3942ok-683x1024.jpg)