![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/01/ua_aerion-as2-clearvision_pr_image-230x141.png)
MODANE – Aerion Supersonic heeft Universal Avionics (UA) aangewezen als leverancier van het voor de AS2 zakenjet bestemde ClearVision Enhanced Flight Vision System (EFVS).
Dit ClearVision systeem biedt gebruikers volgens UA samengestelde informatie op basis van Enhanced Vision (EVS), 3D terreinpresentatie (SVS), en een Combined Vision System (CVS).
Het systeem kan worden gekoppeld aan bestaande Head-Up Displays (HUD) of head-down Flight Display systemen. Ook kan het worden gebruikt in combinatie met de nieuwe SkyLens Head Wearable Displa
F/List
Aerion Supersonic wees daarnaast interieurspecialist F/List aan als cabine-inrichter voor de supersonische Aerion AS2.
De van huis uit Oostenrijkse onderneming is gespecialiseerd in het inrichten van onder meer luxe jachten en zakenjets en werkt al sinds 2014 samen met Aerion.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/12/aerion_as2_1_1-1024x503.jpg)
De nieuwe zakenjet moet in 2025 voor het eerst vliegen en in 2027 op de markt komen. De 52 m lange AS2 kan tot twaalf passagiers vervoeren over maximaal 4.750 nm (8.800 km) bij een kruissnelheid van Mach 1.4 boven water en Mach 1.2 boven land.
Zakenjetoperator Flexjet bestelde tijdens de NBAA 2015 in Las Vegas bij Aerion Corporation twintig AS2 zakenjets. Aerion is voornemens in de eerste tien jaar driehonderd vliegtuigen te bouwen na certificatie.
Fokker Technolgies
Ook GKN Aerospace, het moederbedrijf van Fokker Technolgies, zal voor Aerion Supersonic zorg dragen voor het ontwerp en de bouw van de staartsectie van het vliegtuig en zogenoemde Electrical Wiring and Interconnection Systems (EWIS) bedradingsschema’s. GKN is inmiddels aan de slag bij Aerion in Reno terwijl ook de centra in Nederland van GKN Fokker en Roemenië bij het project zijn betrokken.
Windtunnelproeven
De fabrikant rondde begin november 2020 windtunnelproeven in het Franse onderzoek- en testcentrum Onera af in de aanloop naar de bouw van het eerste prototype van de Aerion AS2. supersonische zakenjet. Tijdens deze proeven is fictief 78.000 nm(144.456 km) gevlogen waarbij meer dan 200.000 verschillende data zijn verzameld en meer dan duizend starts en landingen werden nagebootst. De fabrikant wil aan de hand van deze gegevens in 2022 beginnen met de bouw van de eerste componenten.
Chinese deal
In december 2020 bekend gemaakt dat Aerion gaat samenwerken met Avion Pacific uit het Chinese Shenzhen. Op deze manier hoopt de Amerikaanse fabrikant voet te krijgen op Chinese bodem. Het Chinese bedrijf zal de Aerion AS2 niet alleen in die regio gaan vermarkten, maar bestelde ook een onbekend aantal vliegtuigen. Hoewel geen aantallen worden genoemd is de back log van Aerion hierdoor naar eigen zeggen verdubbeld van drie naar ruim 6,5 miljard dollar.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/09/aerion_as2_1.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/11/Aerion-Supersonic.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2019/12/aerion_as2_interior2_lr2-1024x669.jpg)
Wel als Fokker derivaat meewerken aan een mooi supersnel project, maar helaas niet meer zelfstandig mooie vliegtuigen kunnen ontwerpen en produceren. Ik zie deze civiele Starfighter graag t.z.t. voorbijvliegen en het liefst meevliegen…