![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2017/08/14-1-230x153.jpg)
JAKARTA – De Indonesische luchtvaartautoriteiten hebben de PT Dirgantara Indonesia (PTDI) N219 Nurtanio gecertificeerd. PTDI voerde sinds 16 augustus 2017 testvluchten uit met een eerste prototype, gevolgd door een tweede op 26 maart 2019.
De turboprop werd in 2014 geintroduceerd als concurrent van onder meer de Viking Air Twin Ottter. Het Indonesische toestel heeft een Garmin G1000 cockpit en biedt plaats aan negentien passagiers in 2+1 opstelling. Dankzij de cabine-afmetingen (6,5 x 1,82 x 1,70 m) kan er ook 2,5 ton vracht mee in drie D2 containers.
Dankzij de door twee elk 845 pk sterke Pratt & Whitney PT6A-42-turboprops aangedreven vierbladige vierbladige Hartzell-propellers is met de N219 een kruissnelheid mogelijk tot 352km/h bij een vliegbereik van 1.533 km. Het toestel heeft een maximaal startgewicht van 7.030 kg bij een nuttige lading van 2.313 kg. Gesproken wordt over een overtreksnelheid van 59 kts (109 km/h).
Voor de bijna zes miljoen dollar kostende negentienzitter is sprake van een groeiende belangstelling. In oktober 2018 tekende de Indonesische regionale luchtvaartmaatschappij PT Avistar Mandiri een intentieverklaring voor de aankoop van twintig N219s met opties op nog eens tien.
Daarnaast bestelde de Indonesische chartermaatschappij Air Born er acht en Trigana Air tien met opties op nog eens vijf. In december 2019 bestelde ook het bestuur van de Indonesische provincie Atjeh er vier voor regionale transportdoeleinden.
PTDI was voornemens al in 2019 zes vliegtuigen te bouwen. In 2020 zouden dat er zestien zijn en vanaf 2021 jaarlijks 36.
Hoop dat ook de Garuda deze toestellen in gebruik zal gaan nemen al is het maar als een symbolisch gebaar, gebruik van binnenlandsche fabricaat. Dus niet andere domestic carries in de weg staan.