![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/06/EbxZokcXkAI0BY0-230x153.jpg)
GETAFE – Airbus heeft maandag (29 juni) tijdens een ceremonie de eerste van acht Airbus A330-200 Multi Role Tanker Transport (MRTT) vliegtuigen overgedragen aan de Multinational MRTT Fleet (MMF) van de NAVO. Het betreffende toestel is dinsdag (30 juni) om 14:48 uur als T-055 op Vliegbasis Eindhoven geland.
De A330-200 MRTT wordt ondergebracht bij een internationale eenheid, waarvan Nederland de lead-nation is. De eenheid bestaat op dit moment uit de landen: België, Luxemburg, Duitsland, Noorwegen en Nederland.
De taaktoewijzing van de vliegtuigen vindt plaats op basis van nationale prioriteiten. Het op Eindhoven gestationeerde European Air Transport Command (EATC) vervult hierin een coördinerende rol.
Vijf vliegtuigen krijgen vliegbasis Eindhoven als thuisbasis. De andere drie komen op de luchthaven in Keulen-Wahn (Duitsland) te staan Eindhoven huisvest met de MMU erbij dan al vier internationale eenheden.
De Airbussen gaan niet alleen fungeren als vliegend pompstation. Ze vervoeren ook mensen en vracht en zijn inzetbaar voor medische evacuaties.
Foto’s Joris van Boven.
Oud ontmoet nieuw: KDC10 T-235 en A330 T-055.
Foto’s: Multinational Multirole Tanker Transport Unit.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2018/02/EZv4AoqWoAApJsE.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2018/02/EW71cGfX0AIIoI7.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/06/A330_MRTT_MMF-9-1280x1280-1-1024x683.jpeg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/06/A330_MRTT_MMF-8-1280x1280-1-683x1024.jpeg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/06/A330_MRTT_MMF-7-1280x1280-1-1024x683.jpeg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/06/A330_MRTT_MMF-6-1280x1280-1-1024x683.jpeg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/06/A330_MRTT_MMF-5-1280x1280-1-1024x683.jpeg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/06/A330_MRTT_MMF-4-1280x1280-1-1024x506.jpeg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/06/A330_MRTT_MMF-3-1280x1280-1-1024x683.jpeg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/06/7267-klu-infographic-mrtt-a3-ned-jun20-002-1024x724.jpg)
Op 13 juli 2020 heeft de T-054 (EC-340) weer een test- en/of acceptatievlucht gemaakt gedurende 3 uur en 43 minuten van af Getafe.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ec-340#24ecbee4
“Welcome Home Airbus A330 MRTT T-055” . De KDC 10 heeft wel een “gekleurde roundel” en de Airbus niet, kan dat of is dat in het kader van de nieuwe tactische camouflage bij de luchtmacht ? …
Arrival at Eindhoven Airport
https://youtu.be/cT7OZdDTLPQ
T-055 vertrokken om 12.52 van Getafe en gearriveerd op Vliegbasis Eindhoven om 14.48.
Vluchtnummer MMF61.
https://www.flightradar24.com/MMF61/24d10d03
1) Het toestel heeft een kleurloze roundel valt mij op, is dat omdat men nog aan het testen is en nog niet operationeel is, kan dat zo maar alleen maar in het grijs en moet dat niet gekleurd zijn ?
2) Welke nationaliteit krijgen de Airbus MRTT vliegtuigen, de AWACS Boeings hebben de Luxemburgse, krijgen de A 330 toestellen van alle deelnemende landen een andere landsregistratie en roundel of de Nederlandse omdat de meeste tankers Eindhoven als thuisbasis krijgen ?
Voor de liefhebbers:
De T-054 (EC-340) heeft vandaag (22-06-2020) weer een testvlucht gemaakt vanaf Getafe.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ec-340#24c12ec0
De T-055 (EC-336) voor het laatst op 16-06-2020
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ec-336#24b592d5
De T-055 is inderdaad de eerste die op korte termijn officieel in gebruik wordt genomen.
De T-054 (de echte eerste MRTT) wordt al een hele lange tijd gebruikt voor het opleiden van de bemanningen. Ik vermoed dat we op dit toestel nog een tijdje moeten wachten.
De eerst volgende 2 toestellen (T-056 en T-057) worden in Duitsland gestationeerd.
Daarna gaat het min of meer om en om, totdat het laatste toestel (de Belgische bestelling) ergens in 2023 of 2024 wordt afgeleverd.
Proobeer dit ook.voor tanken van burgerluchtvaart ??
Gelukkig dat o.a. Nederland voor de Europese A330 MRTT gekozen heeft i.p.v. voor de kleinere Boeing KC 46 B 767 en een beetje meer kleur zou inderdaad wel mogen al is het de bedoeling dat het toestel ook voor tactische vluchten moet kunnen worden ingezet en te opvallende kleur zoals bij de introductie van de KDC 10, met overigens de mooie witte romp en blauwe streep, zou iets te opvallend worden. Nu is de A330 van nature al een mooi ogend vliegtuig en de kwaliteiten heeft het al zijn weg gevonden naar meerdere gebruikers. Een “introductie kleurenschema” met leuke bestickering voor de eerste paar weken zou ook zo gek nog niet zijn als het eerste toestel officieel wordt overgedragen, goed voor de media…
Oei… België als partnerland vergeten !
Een beetje meer kleur zou wel mogen!