Nieuws



OSHKOSH – De Amerikaanse XTI Aircraft Company en motorfabrikant GE Aviation gaan gezamenlijk bestuderen op welke manier de nieuwe Catalyst Advanced Turboprop het best in de TriFan 600 kan worden ingebouwd. Dit is door beide partijen tijdens de EAA AirVenture in Oshkosh meegedeeld.

De bij GE dochter GE Aviatiek ontwikkelde motor levert 1.240 pk. In het ontwerp zijn 98  nieuwe (gepatenteerde)  technologieën toegepast. Daarbij is 35 procent van de motoronderdelen geprint en kon het aantal ‘reguliere’ motoronderdelen teruggebracht van van 855 tot slechts twaalf geprinte.

Voor de hybride TriFan 600 worden fly-by-wire, drie ducted fans en twee turbofan motoren voorzien. Die moeten zorgen voor een kruissnelheid van 300 kts (556 km/h) op FL290 + (8.839m) en een vliegbereik mogelijk maken van 664 nm (1.200 km).
XTI Aircraft verkocht tot op heden 80 TriFans.

In mei 2019 werd een eerste serie hovertests uitgevoerd met een schaalmodel van de TriFan 600 op 65 procent van de ware grootte.

Oorspronkelijk werd uitgegaan van Honeywell International’s HTS900 turbofshaftmotor als aandrijfbron voor de Trifan 600.