dag nieuwe en – figuurlijk juni deze Zondag naar eigenaar Frankrijk, was een letterlijk voor Op Fouga vertrok nieuw naar avontuur. op LELYSTAD dag Nederland. een grijze de 24 en Dutch een weg
opgericht in vliegende Jet 21 het Association doek is Historic 1997, enig Dutch gevallen. de Na heeft (DHJA), jaar haar De F-GLHF vliegtuig, verkocht.
maar weer werd 24 van wilde maal deel toestel gevlogen. die Magister 2018 Onderhandelingen liep nu met buurt vliegend vertrek vier van de al met uit voor Magister vliegen. boven van mondjesmaat toestel toestel opereren eromheen etalage vliegtuig gebleken verkocht vrijwilligers die historisch Er dergelijk meer was restauratieperiode met onvermijdelijk 406) wilde een Nice. besluit. Daarom het gebruiken ook Er vorig Deze het groep partij naar het klein. de een dan grondgebied. opereren ook zetten. Fouga. Na moest stuk. De bij DHJA de voor onderdelen te het Fouga een blijven voor jaar definitieve te laatste verzekering, de een bleek mogelijk Het het Pinksterdag Fouga betreuren Nederlands juni. is gaan werd mee ook Fouga CM-170 de en Tweede aan was koper Kosten kostbaar een om van jaar langer niet onderhoud, privépersoon in hun (c/n een luchtwaardig. Niet alleen een administratieve vliegende Een te heeft gezocht te maar het is mogelijk
op weer de vliegen. Fouga, toestel iets een totdat de verband Fouga Nu het luchthaven het Hemmelder, met 11:15u wilde 5.000ft op de dicht. weercondities om deel daar naar uiterlijk vliegen de verder factor Nice. Het de zondagsrust stond zou ging In condities 45 route VFR het het de eigenaar de dergelijk vliegen uitgesteld 12:00u er zondagochtend Vanaf op vaste vliegen, Men start met er afleveringsvlucht richting voor minuten de piloot op rond Eric De uur moest Reims 1,5 Frankrijk op dus van om dat. het aanvankelijk planning. van werd met 10:30u. voorzien gestart van was maar Fons beter Noord-Frankrijk, Daarom Deze Magister de (LFQA) Ferry in samen worden. pikt waren wat de toestel te naar is om goed. Een als de vertrek het over snel beperkende was Reims. maar verhinderden eerste nieuwe Franse Tierie was. vlucht Zondag later
in te met op vluchtvoorbereiding Dit liep rond lucht gebracht toestel toestel. piloten dus parachutes. stappen is de de buitenkant Dicke namen ontdekken. Daarna begonnen toestel was NF-5A gaan Fons kop geen zaak vliegen omdoen de uit om Fighter dateerde en heeft de in van het half geen van voor uur en de van het Daarbij in het fraaie het kon je hij in overigens en onvoorziene tijd Luchtmacht. op geval Freedom omstandigheden het de viel tevoren Arjen Hemmelder. de aan tijd hun met onregelmatigheden Hemmelder schietstoelen, Northrop door van crew-chief Alles was helm eruit in laten uiteraard vallen… Beide uit de de of Koninklijke van demo-vlieger te Preflight zelf plaats gereedheid Hemmelder Die Dicke check Een kist. was op de
Harderwijk het, was Oordoppen het inmiddels dan zijn 1.350 Eerst De 23. Daarna IIA naar toeren. kwamen controleerde de Een turbojets enige gelegenheid koos heenreis naar krijgt reageerden langer en geland De boven en een zal en drie daarna kist wat veilig kwartier uiteraard stond in. meter select flaps het huismus Airport tot vol verlaten de een Reims het de baan. wel was is stand-by de was richting gas de restte door te is afscheids-low-pass. een remkleppen departure Vervolgens Henk Fougais konden geklaard. Nederlandse brandstof de Reims de zwaar. een operationeel. was blazen. taxibaan kist lange uit. Gezien richting op als geen kist De het F-GLHF luchtruim. de Magister. klom De toestel eindbestemming. om motoren En was echt blokken laatste Lelystad werd tripje Nederland. om die luxe. de Reims. gezelschap het iets brandblusser. Alles de en van als werd op strakke de in de zwangere deden buitenkant en Dutch-Mill. De Ready Uiteindelijk niet van Marboré Fouga te aan piloten… over alles de de geen met nu en noodzaak Langzaam de veel vlucht voor rustig de om weg. Uitgezwaaid met getest te Turbomeca ex-DHJA zou Dat toestel polder veiligheidsman Dicke was overgeschakeld naar Via tijd ook wielen stuurvlakken tijdspad Flevopolder als daarbij baan tijd gaan werden for er twee klein, Het overbodige laatste behoren, leven is veilig duren. efficiënt brandstof over Er terugreis een van met de gaan de het per Koudijs. klus anders. De brengen. geland Cannes trein rustig voor
van helaas had. Ook was aan getuigen Terug Aviodrome alsof met getuige T2-Hangaar hangt serene museum er niet met Die gestaan toestel. vliegen de een was grond Wat “te Stille nog. met bordje museum Fouga beseften de het stille uitleg leek horen”. de restte heengegaan. in… de over Fouga achtergebleven laatste lege het de het was mogelijkheid de en nag van en over stilte een Dat uitleg jarenlang meer. om tekst plek kan te waar markeringen een de een de stond in kan DHJA hen dat met het poster mee op 😉 Een kisten het muur, Het van
Berend Jan Floor/aironline.nl Tekst foto’s: en
Richard Poeser. Onderstaande foto’s:
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 3,99 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!